بیگ بنگ: یک آنالیز جدید سیگار کشیدن مادران باردار را به تفاوت‌ها در DNA نوزادانشان که خود آنها بازتابی از تغییرات ایجاد شده در بدن بزرگسالان سیگاری است، پیوند می‌دهد و نشان می‌دهد که چگونه سیگار کشیدن ممکن است با برخی از نقائص جنینی ارتباط داشته باشد.

quit-smoking-during-pregnanبه گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، این پژوهشگران برای بررسی تغییرات سیگار کشیدن بر متیلاسیون DNA (یک واکنش شیمیایی در DNA که در فعال شدن ژن‌ها نقش دارد) داده‌های مادران و نوزادنشان را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دادند. این پژوهشگران متوجه شدند در زنان بارداری که به‌طور روزانه سیگار می‌کشند، متیلاسیون در 6073 نقطه از DNA نوزادانشان به شکل متفاوتی نسبت به متیلاسیون DNA نوزادان مادران غیرسیگاری انجام می‌شود.

بسیاری از این تفاوت‌ها در نزدیکی یا روی مجموعه‌ای از ژن‌های مریوط به رشد ریه و دستگاه عصبی، سرطان‌های مرتبط با سیگار و نقصان‌های مادرزادی همچون شکاف لب و کام قرار داشتند. دکتر استفانی لاندن، معاون رئیس شاخه همه‌گیرشناسی در موسسه ملی علوم زیست‌محیطی و بهداشت در پارک پژوهشی ترینگل در کارولینای شمالی و نویسنده ارشد مقاله این بررسی گفت: «ما از پیش می‌دانستیم که به هر قیمت که شده باید از سیگار کشیدن در حین بارداری یا پس از تولد نوزاد پرهیز کرد.»

این پژوهشگران این داده‌ها را از بررسی 6685 مادر و نوزادانشان مربوط به مطالعاتی در سراسر دنیا به دست آوردند.اغلب این زنان گفته بودند که سیگار نمی‌کشند، اما حدود 13 درصد از این زنان سیگاری‌های روزانه بودند و 25 درصدشان پذیرفته بودند که گاهی در طول بارداری سیگار می‌کشند پژوهشگران برای آنالیز الگوهای متیلاسیون در DNA نوزادان، عمدتاً نمونه‌های خون بند ناف این نوزادان را پس از زایمان جمع‌آوری کردند.

این پژوهشگران که گزارششان را به طور آنلاین در ژورنال ژنتیک انسانی آمریکا منتشر کرده‌اند، می‌نویسن با وجودی که این بررسی چگونگی تأثیرات سیگار کشیدن مادر بر رشد نوزاد یا بیمارشدن او را به بیماری را ثابت نمی‌کند، اما این یافته‌ها نشان می‌دهد که تفاوت‌های متیلاسیون DNA ممکن است در ظهور برخی از نقصان‌های نوزادی یا مشکلات پزشکی در نوزادان مادران سیگاری نقش داشته باشد.

سایت علمی بیگ بنگ /منبع: scientificamerican.com