بیگ بنگ: فیزیکدانان دانمارکی با استناد به معادلات ریاضی ادعا می‌کنند جهان در آستانه فروپاشی است و هر آنچه درون آن قرار دارد دیر یا زود در قالب یک گلوله متراکم درهم فشرده خواهد شد.

به گزارش همشهری آنلاین، به گفته ینس کروگ و تیم فیزیکدانان نظری، فرایند فروپاشی جهان درحال حاضر آغاز شده‌است. به اعتقاد آنها دیر یا زود تغییری شدید در نیروهای جهان منجر افزایش شدید جرم ذرات خواهد شد و این وزن جدید ماده را در قالب گلوله‌ای کوچک و بسیار داغ فشرده خواهد ساخت و در نهایت جهانی که ما می‌شناسیم، به کلی نابود خواهد شد. این فرایند خشن انتقال فاز نامیده شده و به فرایندی شباهت دارد که در آن آب به بخار تبدیل می‌شود و یا آهن‌ربا با حرارت شدید قدرت خود را از دست می‌دهد.

براساس نظریه هیگز، چنین فرایندی در یک دهم یک میلیاردم ثانیه پس از بیگ بنگ یا انفجار بزرگ رخ داده و در تار و پود فضا و زمان تغییر ایجاد کرده‌است. در این انتقال فاز فضای خالی مملو از ماده‌ای نامرئی شده‌است که اکنون آن را با نام میدان هیگز می‌شناسند. برخی از ذرات بنیادین با این میدان واکنش نشان داده و انرژی به دست می‌آورند،‌این انرژی ذاتی همان جرم ذرات است.

محققان دانشگاه جنوب دانمارک با استفاده از معادلات ریاضی کشف کرده‌اند که میدان هیگز می‌تواند در دو حالت وجود داشته‌باشد، درست مانند ماده که می‌تواند جامد یا مایع باشد. این میدان در حالت دوم چند میلیارد برابر نسبت به آنچه محققان تاکنون مشاهده کرده‌اند سنگین‌تر می‌شود. درصورتی که چنین میدان‌های فوق‌سنگین هیگز وجود داشته‌باشند، در این صورت حبابی از این حالت می‌تواند در هر لحظه‌ای در هر نقطه‌ای از جهان ایجاد شده و با سرعت نور بزرگ و بزرگتر شود و به تمامی فضا نفوذ کرده و میدان هیگز را از حالت کنونی به حالت دوم تبدیل کند.

space-evidence-universe-hologram.si

به این شکل تمامی ذرات بنیادین درون حباب نسبت به ذرات خارجی سنگین‌تر شده و با انباشته شدن برروی یکدیگر، نقطه‌ای مرکزی بسیار سنگین و متراکمی را ایجاد می‌کنند. به گفته ینس کروگ محقق دانشگاه جنوب دانمارک،‌پیش از این چنین انتقال فازی در نظریه‌ها و معادلات زیادی مطرح شده بودند،‌اما تردید‌هایی درمورد آنها وجود داشت که محاسبات جدید این تردید‌ها را نیز برطرف ساخته است، از این رو احتمال فروپاشی جهان تحت تاثیر چنین فرایندی بسیار امکان‌پذیر و شدنی است.

به گفته دانشمندان این پدیده از جایی از جهان آغاز شده و سپس به سرعت در سرتاسر جهان پخش خواهد شد و شاید این فروپاشی اکنون از نقطه‌ای از جهان آغاز شده‌باشد. البته به همان اندازه که وقوع این فروپاشی محتمل است، رخ ندادن آن نیز از احتمال بسیار بالایی برخوردار است زیرا پیش نیاز وقوع این فرایند وجود ذراتی ابتدایی مانند ذرات هیگز و دیگر ذرات ناشناخته است که جهان را در برگرفته‌اند و پیش‌بینی دقیق وقوع چنین رویدادی نیازمند شناسایی دقیق این ذرات خواهد بود.

منبع: phys

مقاله این تیم

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه