بیگ بنگ: بر طبق ادعای یک نظریه، تمامی افکار ما تابعی از یک الگوریتم بنیادی هستند. این دستاورد عظیمی در زمینه هوش مصنوعی تلقی می شود، زیرا شبکه های عصبی مصنوعی تا حد زيادي شبیه مغز عمل می کنند. لذا بکارگیری این فرمول شاید عاملی کلیدی برای هوش واقعی باشد.

inteligencia-cerebro-humanoنظریه پیوستگی

مغز پیچیده ترین اندام در بدن انسان می باشد. آنچه که مغز انجام می دهد و البته چگونگی انجام آنها منجر به ایجاد مدلی از هوش مصنوعی شده است. یکی از مطالعات جدید منتشر شده در مجله “پیشگامان در علم عصب شناسی” نشان می دهد که هوش انسان چگونه می تواند محصولی از یک الگوریتم بنیادی باشد. این الگوریتم در نظریه پیوستگی(اتصال) نیز یافت می شود.

بر اساس ادعای “جو تسين” عصب شناس دانشکده پزشکی جورجیا در دانشگاه آگوستا، مدیر مؤسسه اکتشافات رفتار و مغز دانشگاه آگوستا و پژوهشگر مرکز تحقیقات جورجیا در حوزه زیست شناسی عصبی دستگاه ها و شناختی، یک منطق ریاضی ساده، شالوده محاسبات پیچیده مغز انسان را تشکیل می دهد. او این نظریه را برای نخستین بار در اکتبر سال 2015 پیشنهاد کرد.

این نظریه که به نحوۀ اکتساب دانش و توانایی انسان در تعمیم و نتیجه گیری از آنها می پردازد، تابعی از میلیاردها نورون می باشد. تسين خاطر نشان کرد: « ما شواهدی را ارائه می کنیم که نشان می دهد احتمالا مغز بر مبنای یک منطق ریاضی ساده عمل می کند.»

فرمول مغز

نظریه فوق نحوه تشکیل مجموعه ای از دسته ها را برای مدیریت اطلاعات یا ایده های اصلی توسط گروهی از نورون های مشابه توصیف می کند. این گروه ها در خطوط های پیوستگی عملکردی جای می گیرند که نقش موثری در ترکیب احتمالی ایده ها ایفا می کنند. دسته های بیشتری در افکار پیچیده‌تر دخیل هستند. تسين و تیم تحقیقاتی اش برای آزمودن نظریه خود به بررسی نحوۀ عملکرد الگوریتم ها در هفت ناحیه مختلف از مغز پرداختند، که هر ناحیه در اداره امورات اصلی از قبیل غذا و ترس در موش ها و همسترها(نوعی موش صحرایی) نقش داشت. بنا بر یافته های مطالعه، الگوریتم ضرورت بسیاری از دسته ها را در ناحیۀ FCM نشان می دهد.

30910110702_bb8dc7e86a_k-810x545آنان ترکیبات متعددی از چهار غذای مختلف به حیوانات دادند(بیسکویت قابل جویدن، حبه، برنج و شیر). آنان با استفاده از الکترودهای واقع در نواحی مشخصی از مغز توانستند به واکنش نورون ها گوش بدهند. این محققان موفق به شناسایی پانزده ترکیب مختلف از نورون ها یا دسته هایی شدند که نسبت به چیدمان ترکیبات غذایی واکنش نشان دادند. علاوه بر این، از آنجا که دسته ها یا خوشه های عصبی بلافاصله بعد از انتخاب غذا ظاهر شدند، خوشه های عصبی در مغز از پیش پیوسته به نظر می رسند.

اگر هوش در مغز انسان با وجود تمام پیچیدگی هایش با الگوریتم ویژه ای قابل بررسی و جمع بندی باشد، دستاورد بسیار بزرگی در زمینۀ هوش مصنوعی حاصل خواهد آمد. بنابراین، همان الگوریتم برای بررسی چگونگی عملکرد شبکه های عصبی هوش مصنوعی کاربرد خواهد داشت، چرا که الگوریتم ها از سیستم سیم کشی ساختاری مغز تقليد می کند.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

9 دیدگاه

  1. الگوریتم نیست
    کلمه الگوریتم یک ساختاری فرمانی مشخص و مرحله را به مغز متبادر می‌کند
    ترکیب های مختلف از معماری های مختلف از شبکه های عصبی (کانولوشنی ٫ کپسولی، اتو اینکودر ، ریکارنت نورال ن نتورکها و…)هست که مفاهیم انتزاعی تر را لایه به لایه ساپورت میکند …
    نکته جالب و فلسفی قضیه این هست که جهان هرچقدر هم متفاوت از این که درک می‌کنیم بود بازهم همین روند از درک مفاهیم انتزاعی در ما بوجود می آمد (برای مثال جهان
    هرچقدر متفاوت بود باز هم عدد ۱۳ ام عددی اول بود )

    همینجا هست که باید پرسید دانش علم و شعور در بالاترین و انتزاعی ترین ابعادش نتیجه وجود جهان بیرونی هست یا جهان بیرون نتیجه وجود مفاهیم متعالی
    در اصل ما داریم مفاهیم سطح بالاتر رو با زندگی کردن کشف میکنیم نه اینکه در مغزمون بوجودشون میاریم

  2. Salam
    Thanx for your effortS
    Just a small point:
    :

    مرزها ( مرزهای علوم اعصاب) Frontiers means

  3. اگه الگویی ام وجود داشته باشه کشف کردنش خیلی سخته انسانی که بتونه این الگوریتم کشف کنه باید به پایه ذهنش برسه بالاترین سطح آگاهی این حد اقل برای مغز انسان غیر ممکنه.

  4. سلام وقت خوش!
    یعنی امکان داره؟!یه الگوریتم خاص برای توپ شگفت انگیز؟!این توپ شگفت انگیز بهترین آفرینش خلقت هم از فهم اون نا توانه؟!
    چطوری ممکنه یه جسم بیضی شکل از جنس چربی!! طبق یه سری فرمول محدود محدودیت ها رو کنار بزنه؟!
    طبق همون فرمول های ساده ریاضی مطالب جدید تو خودش جا بده و …؟! قانع نمیشم!!

  5. بسیار بعیده که همه چیز به یک الگوریتم محدود بشه.مغز بیش از اندازه انعطاف پذیر و پیچیده است شاید فقط بشه یک قسمتی از عملکرد اون رو به صورت الگوریتم درآورد که بشه در هوش مصنوعی استفاده بشه.

    1. طبیعت امکان فکر کردن رو نداره و همیشه ساده ترین راه رو انتخاب میکنه و بر اساس اون پیش میره
      مغز هم از همون موادی که در طبیعت هست ساخته شده چه بسا پیچیدگی فعلی مغز به علت تعدد اجزا و ارتباطات داخلی مغز باشه
      به عنوان مثال آب حاصل از ذوب برفها امکان مسیر یابی یا ناوبری نداره که دریا رو پیدا کنه!! بلکه فقط از یک اصل ساده پیروی میکنه بالاجبار! اونم جاذبه گرانش و نیروی کشش بین مولکولهای آب همین!