بیگ بنگ: آتشفشان کیلوآ در هاوایی، سبب بروز پدیدۀ بالقوه مرگباری شده و شعله‌های آبی ترسناکی را تولید می‌کند که از زیر زمین به سطح جریان یافته‌اند.

به گزارش بیگ بنگ، این شعله‌های آتشفشانی آبی که فقط در شب قابل مشاهده هستند بواسطه تولید متان ایجاد می‌شوند. متان تولید شده، یک محصول جانبی از جریانات گدازه‌ای است که به دلیل فوران آتشفشانی ایجاد شده است. عکس‌هایی که توسط سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده منتشر شد، نشان می‌دهد که شعله‌های آتشفشانی آبی از ترک‌های پیاده روی محله لیلانی استیت، که بیشترین آسیب را در طی فوران گدازه‌ها تجربه نمود به بیرون متساعد می‌شوند.

گاز متان هنگامی تولید می‌شود که گدازه درختان و سایر گیاهان را از بین می‌برد و آن را در زیر زمین سوزانده و لذا به واسطۀ سوختن آنها گاز متان تولید می‌شود. پس از انفجار، این گاز در صورت یافتن شکاف‌هایی که به سطح زمین ختم شود درست، مانند شکاف‌های ناشی از فعالیت‌های لرزه‌ای اخیر، به سطح زمین نشت می‌کند. این گاز یک گاز بسیار گرم و سوزان است، اما خطرات جانبی دیگری را به همراه ندارد. با این حال، مقامات هشدار دادند که اگر این گاز زیرزمینی به طور ناگهانی مشتعل شود، می‌تواند یک انفجار قدرتمند را ایجاد نماید و قطعات سنگ پیاده‌رو را از جا کنده و به افرادی که در آن نزدیکی هستند آسیب برساند.

اگر چه فوران کیلوآ به خودی خود باعث آسیب کسی نشده و تنها باعث تولید گاز آتشفشانی گردیده، اثرات بعدی آن می‌تواند برای ساکنین این منطقه مخاطره‌آمیز باشد. پای یک مرد در حالی که در بالکن خانه خود در حال استراحت بود پس از برخورد یک گدازۀ آتشفشانی در حال خنک شدن که معلوم نیست از کجا آمده بود شکست. مقامات همچنین هشدار دادند که ساکنان باید از بخار گدازه بر حذر باشند، زیرا این گاز سمی حاوی خرده شیشه‌هایی است که وقتی جریان‌های گدازه با دریا برخورد نموده بودند، تولید شده است.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه