بیگ بنگ: دانشمندان با کمک محاسبات ریاضی و آنالیز فسیل های مختلف جمجمه انسان های باستانی، اقدام به ساخت برنامه ای کرده اند که بر پایه آن می توان خط سیر تکامل جمجمه انسان را مطالعه کرد. با کمک این روش جد مشترک نئاندرتال ها و انسان های هوشمند شناسائی شد.

3dp_virtualsplit_two_speciesمطالعات جدید انجام شده روی دی ان ای انسان نشان می دهد که انسان های مدرن و نئاندرتال ها در حدود 400 هزار سال پیش از یک جد مشترک منشعب شده اند. در این میان سوالی که مطرح می شود این است که این جد مشترک چه مشخصات ظاهری داشته است؟ این موضوع سبب شد تا دانشمندان برای دستیابی به پاسخ خود اقدام به طراحی و ساخت نخستین نمونه از فسیل های مجازی(virtual fossil) کنند.

در این پروژه، دانشمندان جهت شناسائی و بازسازی مشخصات جد مشترک انسان های نئاندرتال و هومو ساپینس ها، اقدام به تعیین و ترسیم 797 نشانه اختصاصی موجود در جمجمه انسان های مدرن و فسیل های سایر گونه های انسانی موجود در درخت تکاملی اجداد ما کردند که طی دو میلیون سال پیش در کره زمین زندگی می کردند. در ادامه پژوهشگران با کمک این بانک اطلاعاتی، اقدام به پیش بینی و ترسیم ساختار تشکیل جمجمه انسان در طول تاریخ فرگشت آن شدند.

virtualfossiدر همین زمینه آئورلین مونیر از پژوهشگران دانشگاه کمبریج که در این مطالعات حضور دارد، گفت: « هدف ما ایجاد یک راه حل ابتکاری و نوآورانه برای رفع نقص های موجود در داده های فسیلی است. در این روش ما از ترکیب روش دیجیتال سه بعدی و تکنیک های برآورد و تخمین آماری استفاده کرده ایم. این روش به ما امکان می دهد تا به روش تحلیل ریاضی بتوانیم فرم مجازی جمجمه فسیل جد مشترک انسان و نئاندرتال ها را ترسیم کنیم. در حقیقت ما با این روش می توانیم درخت فرگشت گونه انسان را تکمیل کرده و با دید وسیع تری به مطالعه آن بپردازیم.»

در ادامه این مطالعات، دانشمندان موفق شدند تا سه نمونه احتمالی از حالت جمجمه جد مشترک انسان های هوشمند امروزی یا همان هومو ساپینس ها و انسان های نئاندرتال را ترسیم کنند. پس از شکل دهی و ترسیم این نمونه های فسیل مجازی، دانشمندان اقدام به مقایسه آن با نمونه های فسیل واقعی محدود و انگشت شماری از اجداد انسان کردند که در بازه زمانی 800 هزار سال پیش تا 100 هزار سال پیش در کره زمین می زیستند.

نتیجه این بررسی ها بسیار شگفت انگیز بود زیرا فسیل مجازی تهیه شده توسط دانشمندان به طور دقیقی با یکی از نمونه های فسیل های واقعی متعلق به اجداد انسان که در حدود 700 هزار سال قدمت دارد ف مطابقت داشت . به این ترتیب می توان گونه انسانی فوق را به عنوان جد مشترک نئاندرتال ها و انسان های هوشمند محسوب کرد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی Human Evolution منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: cam.ac.uk