بیگ بنگ: آیا انسان ها کودن تر شده اند؟ بر اساس ادعای جدید دانشمندان نمرات آزمون IQ نشان می دهد هر چند فناوری شاید هوشمندتر شده باشد، اما انسان‌ها در حال خنگ‌ شدن هستند.

شواهد نشان می دهد  بهره هوشی افراد در بریتانیا، دانمارک و استرالیا در دهه گذشته کاهش یافته است و این کاهش IQ همچنان ادامه دارد.
شواهد نشان می دهد بهره هوشی افراد در بریتانیا، دانمارک و استرالیا در دهه گذشته کاهش یافته است و این کاهش IQ همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، شواهد علمی نشان می‌دهد بهره هوشی (IQ)مردم بریتانیا، دانمارک و استرالیا طی یک دهه اخیر افت کرده است. نتایج آزمون بهره هوشی برای بررسی احراز صلاحیت مردان دانمارکی نشان داد بهره هوشی آن‌ها از سال 1998 تا 1.5 نمره کاهش یافته است. نتایج هوش‌آزمایی در بریتانیا و استرالیا نیز چنین نتایجی را نشان می‌دهند.

بدبینانه‌ترین توضیح برای چنین موضوعی این است که انسان‌ها پیش‌تر به اوج هوشی خود رسیده‌اند. بین دهه‌های 1930 و 1980، بهره هوشی مردمان آمریکا تا سه نمره بالا رفت و در ژاپن و دانمارک پس از جنگ نیز نمره‌های هوشی افزایش یافت. این واقعیت «اثر فلین» (Flynn) نام دارد. به گفته «جیمز فلین» از دانشگاه اوتاگو، این افزایش بهره هوشی به دلیل تغذیه خوب، شرایط زندگی و همچنین تحصیل بهتر بوده است.

تصویری از آینده؟ برخی از کارشناسان معتقدند دوران آغاز افول «اثر فلین» در کشورهای پیشرفته شروع شده و این کاهش IQ ادامه دارد.
تصویری از آینده؟ برخی از کارشناسان معتقدند دوران آغاز افول «اثر فلین» در کشورهای پیشرفته شروع شده و این کاهش IQ ادامه دارد.

هم‌اکنون کارشناسان آغاز افول «اثر فلین» در کشورهای پیشرفته را اعلام کرده‌اند و این که بهره‌های هوشی در حال کاهش است. دانشمندانی مانند دکتر فلین معتقدند تحصیلات بهتر می‌تواند این روند را معکوس کند، با این حال محققان دیگر چندان خوش‌بین نیستند. برخی معتقدند چنین موضوعی به این دلیل است که افراد تحصیل‌کرده تصمیم به داشتن فرزندان کمتری می‌گیرند و بنابراین نسل‌های بعدی بیشتر از افراد دارای هوش کمتر تشکیل می‌شوند.

ریچارد لین، روانشناس دانشگاه اولستر، زوال هوشی را با استفاده از افت پتانسیل ژنتیکی انسان محاسبه کرد. وی با بهره‌گیری از بهره‌های هوشی متوسط مردم سراسر جهان در سال‌های 1950 و 2000 نشان داد بهره هوشی جمعی تا یک نمره افت داشته است.«لین» معتقد است در صورت ادامه همین روند، تا سال 2050 بهره هوشی انسان 1.3 نمره دیگر کاهش خواهد یافت. به گفته «جان ته نیجنهیوس»، پروفسور روانشناسی دانشگاه آمستردام، غربی‌ها از زمان عصر ویکتوریا تاکنون به طور متوسط 14 نمره هوشی از دست داده‌اند.

مطالعه بیشتر در: dailymail

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

7 دیدگاه

  1. همش به خاطر گوشی و تبلت و .. است
    متاسفانه مغز ما داره تک بعدی میشه
    اغلب مردم فقط چرخه زندگیشون به محل کار و سپس گوشی محدود میشه

  2. سلام به همگی دوستان خداقوت ماه رمضونه انشالله طاعات وعبادات تون قبول باشه انیشتن یه حرف قشنگی داره به این مضموم _ازروزی میترسم که تکنولوژی به سن های پایین تر کشیده شود آن وقت است که نسلی ازاحمق ها خواهیم داشت.

  3. کاملاً موافقم
    ما داریم همه کارهای خود را به هوش مصنوعی می سپاریم، و دست آخر فکر کردن را هم به او خواهیم سپرد. هر چه از مغز کمتر کار بکشید کمتر ورزش فکری خواهد کرد و بنابراین کودن تر خواهد شد. گوشی های هوشمند، تبلت ها و… همگی از عوامل این تاثیر هستند. چاره ای هم نیست. ما یا باید به پیشرفت تکنولوژی اهمیت بدهیم (که تاثیر جانبی آن همین خنگ تر شدن می باشد) و یا همه اینها را کنار بگذاریم و به شیوه انسانهای قرن نوزدهم و بیستم زندگی کنیم تا کمی از مغز خود کار بکشیم. در هر صورت به نظر من رشد بهره هوشی انسان متوقف می شود و ما گریزی از آن نداریم.

    1. یه دلیلش شاید همین عدم تمایل افراد تحصیل کرده به فرزند آوری باشه. یه دلیل دیگه که بذهنم اومد مشروبات الکلیه که زیاد شنیدم روی مغز تاثیر نامطوب میگذاره و این در کشورهای غربی رواج بیشتری داره!

    2. اطلاعات بیشترباعمق کمتر.وقتی انسان اطلاعات فراوان را به یکباره واردمغز می کند,مغزبرای پردازش دچارسردرگمی می شود,درنتیجه تمرکزوکارکردمغز کاهش پبدا می کند.