بیگ بنگ: پژوهشگران دانمارکی با مطالعه بقایای استخوانی یک اسکلت 4800 ساله با نمونه باکتری ایجاد کننده طاعون رو به رو شدند. مطالعات فوق نشان دهنده بروز جهش ژنتیکی و انتقال این باکتری به انسان ها طی نسل های مختلف در هزاره نخست پیش از میلاد است.

Plague-Bronze-Ageگروهی از پژوهشگران و دانشمندان دانشگاه کپنهاگ که تحت سرپرستی اسکه ویلرسلف در حال مطالعه بقایای استخوانی انسان های پیش از تاریخ هستند، موفق به شناسائی نوعی باکتری موسوم به (Yersinia pestis) در دی ان ای یک اسکلت متعلق به دوره برنز شدند. این باکتری، عامل اصلی ایجاد بیماری کشنده طاعون به شمار می رود.

گفتنی است پژوهشگران پیش از این به درستی نمی دانستند که این باکتری چگونه می تواند عامل ایجاد طاعون همه گیر در شهر آتن در حدود 2500 سال پیش شده است و همچنین براساس گزارش های تاریخی در قرن دوم میلادی نیز یک طاعون گسترده در شهر آنتونین(Antonine) رخ داده بود ولی تا به امروز هیچ نمونه ای از این باکتری با قدمت بیش از 1500 سال کشف نشده بود. در این مطالعات، علاوه بر محقق اسکه ویلرسلف، پژوهشگری به نام کریستین کریستانسن از دانشگاه گوتنبرگ نیز حضور داشته و نتایج مطالعات این تیم تحقیقاتی حاکی از وجود مهاجرت های بزرگی در جوامع انسانی ساکن در اروپا و آسیا در عصر برنز است که عامل اصلی آن بروز بیماری همه گیر طاعون گزارش شده است.

در همین زمینه مورتین آلنتوفت از اعضای ایم تیم تحقیقاتی و پژوهشگر دانشگاه کپنهاگ در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد: « این احتمال وجود دارد که مهاجرت های انجام شده در عصر برنز، با هدف فرار از این بیماری کشنده صورت گرفته است و مردم در تلاش برای ساخت دوباره کلنی های جمعیتی خود بوده و به همین دلیل به جستجوی مناطق جدید می رفتند. اما این بیماری در بسیاری از نقاط همراه آنها بوده و تلفات سنگینی به این جوامع وارد می کرده است. سوالی که در اینجا مطرح است ، این مساله محسوب می شود که آیا این افراد خود ناقل این بیماری بوده و این بیماری در روزگار پیش از تاریخی به این شکل وجود داشت؟»

در خاتمه گفتنی است که این تیم تحقیقاتی در مطالعات خود دریافتند که جهش در دی ان ای باکتری فوق الذکر و عامل ایجاد کننده طاعون در طول زمان نشان می دهد که این عامل از طریق یک پاتوژن یا عامل بیماری زا موجود در پستانداران و احتمالا از طریق کک منتقل شده است و آغاز این رویداد در هزاره نخست پیش از میلاد تخمین زده می شود که شاهد بروز و شیوع طاعون های بدخیم هستیم. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Cell منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: archaeology.org