بیگ بنگ: تکنولوژی تازه‌ای که در آن به جای امواج رادیویی از نور یا طیف مرئی برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود، برای اولین بار در فضاهای کاری آزمایش شده است.

لامپ‌ها می توانند ابزار تازه‌ای برای انتقال اطلاعات باشند.
لامپ‌ها می توانند ابزار تازه‌ای برای انتقال اطلاعات باشند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از BBC، سرعت انتقال اطلاعات در این تکنولوژی که با نام لای-فای(Li-Fi) شناخته می‌شود، ۱۰۰ برابر بیشتر از فناوری مرسوم فعلی یعنی وای-فای است و می‌تواند به یک گیگابایت بر ثانیه برسد. با این سرعت می‌توان یک فیلم بلند را با کیفیتی مناسب در عرض حدود یک ثانیه دانلود کرد. برای استفاده از این تکنولوژی علاوه بر منبع نور مانند لامپ‌های LED، حسگر نور و ارتباط اینترنتی نیاز است. این شیوه در روزهای گذشته توسط شرکت ولمنی (Velmenni) در تالین، پایتخت استونی آزمایش شده است. در این آزمایش ولمنی از لامپ‌های لای-فای برای انتقال اطلاعات با سرعت یک گیگابایت بر ثانیه استفاده کرد.

تست‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که این سرعت از نظر تئوری می‌تواند به ۲۲۴ گیگابایت بر ثانیه برسد. تکنولوژی لای-فای در یک اداره و برای دسترسی کارکنان به اینترنت، و همین طور در یک فضای صنعتی به عنوان نوعی روش نورپردازی هوشمند مورد استفاده قرار گرفته است. دیپاک سولانکی، مدیر عامل ولمنی می‌گوید این فناوری می‌تواند “در عرض سه یا چهار سال” برای استفاده عمومی عرضه شود.

Li-Fiپخش ویدیو با یک لامپ

نام لای-فای برای این تکنولوژی اولین بار از سوی پروفسور هرالد هاس، استاد دانشگاه ادینبورگ و در جریان یک سخنرانی تد (TED) در سال ۲۰۱۱ مورد استفاده قرار گرفت. او در این سخنرانی از یک لامپ LED برای پخش یک ویدیو استفاده کرد. آقای هاس آینده‌ای را پیش‌بینی کرد که در آن میلیاردها لامپ نقش هات‌اسپات‌های اینترنت بی‌سیم را ایفا می‌کنند. این سخنرانی را در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

دانلود ویدئو

یکی از امتیازهای اصلی لای-فای این است که بر خلاف وای-فای با سیگنال‌های دیگر تداخل ندارد و به همین دلیل می‌تواند در هواپیما یا مکان‌های دیگری که تداخل امواج مسئله‌ای جدی است، استفاده شود. در حالی که طیف امواج رادیویی در جهان به سرعت در حال پر شدن است، طیف امواج مرئی یا نور، ۱۰ هزار بار بزرگ‌تر است و به این زودی‌ها با مشکل روبرو نخواهد شد.

با وجود این، تکنولوژی لای-فای نقاط ضعفی هم دارد که مهم‌ترین آن قابل استفاده نبودن در فضای خارجی و در نور مستقیم آفتاب است چون مشکل تداخل به وجود می‌آید. مشکل دیگر این است که امواج قابل رویت از دیوار عبور نمی‌کند و به همین دلیل تنها در فضای بدون مانع قابل استفاده است. به همین دلیل تکنولوژی لای-فای در مراحل ابتدایی احتمالا در مکان‌هایی محدود و به عنوان مکمل وای-فای به کار خواهد رفت.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.