بیگ بنگ: مطالعات اخیر توسط deCODE که به دست آکادمی ملی علوم منتشر شده نشان از کاهش پیوسته‌ی ژن‌هایی که انسان‌ها را برای درس خواندن مستعد میسازد، دارد.

diagram-of-headبه گزارش بیگ بنگ، محققان بتازگی از اطلاعات بیش‌ از 100000 نفر ایسلندی تبار از سال 1910 تا 1975 استفاده کردند، آنها دریافتند کسانی که ژن‌هایی حاوی توالی‌های مرتبط با تحصیلات عالی دارند، کمتر صاحب فرزند می شوند. به بیان ساده‌تر، “باهوش‌ترین‌ها” کمتر بازسازی می کنند، و این یعنی “ژن تحصیلات” کمتر و کمتر به نسل‌های بعد میرسد. علاوه بر‌ این، گزارشی از گاردین افت 0.04 ضریب هوشی یا IQ انسان‌ها در هر دهه را نشان میدهد. شاید این رقم بسیار ناچیز به نظر برسد، اما با گذر مدت زمانی طولانی‌تر، این افت در IQ میتواند چشمگیرتر شود و روی انسان‌ها اثر بیشتری بگذارد.

البته میزان سطح هوش انسان‌ها صرفاً از روی ژن‌ها مشخص نمیشوند. فاکتور‌های محیطی و تحصیلات در توسعه‌ی ذهن انسان‌ها نقش‌ مهمی ایفا میکند، و با این ابزار میتوان با انتخاب طبیعی منفی برای انسان‌ها، مبارزه کرد. کری استفانسون، سردبیر تحقیقات صورت‌گرفته و رئیس deCODE در گزارش‌اش میگوید: «با وجود انتخاب‌های در جهت منفی‌ای که در طبیعت صورت میگیرد، سطوح آموزشی در دهه‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است.»

وی افزود: «واقعیت این است که محیطی که این تغییرات ژنتیکی در آن صورت میگیرد، در اختیار ماست: سیستم آموزشی. اگر ما بتوانیم امکان و کیفیت تحصیل را بهبود ببخشیم، موفق به ارتقاء کلی سطح آموزشی جامعه خواهیم شد. فقط زمان میتواند پاسخ این سؤال را بدهد که آیا کاهش ژنتیک تحصیل در انسان‌ها، تأثیر چشمگیری بر جوامع انسانی دارد یا خیر.» جزئیات بیشتر این پژوهش در آکادمی ملی علوم آمریکا(PNAS) منتشر شده است.

ترجمه: بهروز شجاعیان/ سایت علمی بیگ بنگ