بیگ بنگ: این مطلب به مناسبت صد و پنجاه و هشتمین سالگرد تولد نیکولا تسلا منتشر شده است. نیکولا تسلا که بیشتر به دلیل قابل استفاده کردن جریان برق متناوب معروف است شخصیت مرموز و عجیب و غریبی داشت که وی را در مرز میان یک “نابغه خلاق” و “دانشمند دیوانه” قرار می دهد.

در این عکس نیکولا تسلا را مشاهده می کنید که در آزمایشگاه کلورادو نشسته  و یک"فرستنده ذرات اکترومغناطیس" میلیون ها ولت انرژی تولید می کند.
در این عکس نیکولا تسلا را مشاهده می کنید که در آزمایشگاه کلورادو نشسته و یک”فرستنده ذرات اکترومغناطیس” میلیون ها ولت انرژی تولید می کند.

نیکولا تسلا یکی از مشهورترین چهره های ماندگار جهان علم است که در تاریخ ۱۰ ژوئیه ۱۸۵۶ دیده به جهان گشود. وی مخترع، فیزیکدان، مهندس و یکی از پیشگامان اکتشافات مهندسی برق به شمار می رود. تسلا حداقل در سه کشور، کرواسی، صربستان و آمریکا به عنوان قهرمانی ملی مورد تجلیل است. نیکولا تسلا برای نخستین بار در سال ۱۸۸۴ وارد آمریکا شد و در ۳۰ ژوئیه ۱۸۹۱ به تابعیت رسمی این کشور در آمد. وی نخست مدتی در نیویورک زندگی کرد، که در این مدت برای توماس ادیسون کارهای مهندسی انجام می‌ داد. تسلا مدتی بعد به دلیل مخالفت ادیسون با پرداخت و افزایش حقوق از شغل خود استعفا داد. علاوه بر این ادیسون حاضر نبود نظرات تسلا را در مورد جریان برق متناوب بپذیرد، به گونه ای که وی جریان برق مستقیم را برتر از جریان برق متناوب می ‌دانست.

تسلا در سال ۱۸۸۸ طرحی نوین از موتور القایی را برای انجمن مهندسان برق و الکترونیک معرفی کرد. وی وسيله ای براي القاء جريان الكتريكی در يك قطعه آهن اختراع كرد كه بين دو سیم پیچ الكتريكی می ‌چرخيد. اين قطعه چرخان مغناطيسی، هنگامی که با استفاده از نوعی انرژی مكانيكی شروع به چرخش می‌كرد، می توانست جريان AC توليد ‌كند. تسلا در انتهای قرن نوزدهم رقيب توماس اديسون بود. در واقع او در سال ۱۸۹۰ مشهورتر از اديسون بود، به گونه ای که اختراع نيروی منبع جريان الكتريكی چند فازه شهرت جهانی برای او به همراه داشت. تسلا که بیشتر به دلیل قابل استفاده کردن جریان برق متناوب (AC) معروف است دارای ۱۱۲ مجوز ثبت اختراع از کشور آمریکا است. این مخترع بزرگ با اینکه در طول حیات خود به ثروت دست یافت اما تمام آن را صرف پژوهش های علمی کرد و در تاریخ ۷ ژانویه ۱۹۴۳ در فقر و گمنامی دیده از جهان فروبست.

nikola-tesla

نیکولا تسلا شخصیت مرموز و عجیب و غریبی داشت که وی را در مرز میان یک “نابغه خلاق” و “دانشمند دیوانه” قرار می دهد، اما با این وجود برخی وی را به عنوان پدر واقعی جریان برق به یاد می آورند. در اینجا بد نیست با برخی از عجیب ترین حقایق زندگی نیکولا تسلا آشنا شوید: تسلا بسیار کم می خوابید، به گونه ای که خودش می گوید هیچگاه بیش از ۲ ساعت به خواب نرفته است. جان اونیل، نویسنده کتاب زندگینامه نیکولا می گوید:”تسلا اعتراف کرده است که یک بار به صورت بی وقفه و بدون آنکه استراحت کند ۸۴ ساعت مداوم مشغول کار بوده است.” وی در کتاب خود می نویسد:” سرگرمی همیشگی تسلا پرسه زدن در پارک های نیویورک، نجات کبوترها و مراقبت از پرندگان آسیب دیده بود.”

مارک سیفر، یکی دیگر از نویسندگان زندگی نیکولا تسلا می گوید:” تسلا یک فرد گیاه خوار بود که خود را به رژیم غذایی مخصوص شامل شیر، عسل، نان و آب سبزیجات محدود کرده بود.” به گفته مارک سیفر، این مخترع بزرگ عادت داشت انگشتان پای خود را ورزش دهد و این کار را هرشب ۱۰۰ مرتبه برای هر یک از پاهای خود انجام می داد زیرا اعتقاد داشت ورزش دادن انگشتان پا باعث تحریک سلول های مغزی می شود.

منابع بیشتر : teslatours , Nikola Tesla