بیگ بنگ: این مطلب به مناسبت صد و پنجاه و هشتمین سالگرد تولد نیکولا تسلا منتشر شده است. نیکولا تسلا که بیشتر به دلیل قابل استفاده کردن جریان برق متناوب معروف است شخصیت مرموز و عجیب و غریبی داشت که وی را در مرز میان یک “نابغه خلاق” و “دانشمند دیوانه” قرار می دهد.

در این عکس نیکولا تسلا را مشاهده می کنید که در آزمایشگاه کلورادو نشسته  و یک"فرستنده ذرات اکترومغناطیس" میلیون ها ولت انرژی تولید می کند.
در این عکس نیکولا تسلا را مشاهده می کنید که در آزمایشگاه کلورادو نشسته و یک”فرستنده ذرات اکترومغناطیس” میلیون ها ولت انرژی تولید می کند.

نیکولا تسلا یکی از مشهورترین چهره های ماندگار جهان علم است که در تاریخ ۱۰ ژوئیه ۱۸۵۶ دیده به جهان گشود. وی مخترع، فیزیکدان، مهندس و یکی از پیشگامان اکتشافات مهندسی برق به شمار می رود. تسلا حداقل در سه کشور، کرواسی، صربستان و آمریکا به عنوان قهرمانی ملی مورد تجلیل است. نیکولا تسلا برای نخستین بار در سال ۱۸۸۴ وارد آمریکا شد و در ۳۰ ژوئیه ۱۸۹۱ به تابعیت رسمی این کشور در آمد. وی نخست مدتی در نیویورک زندگی کرد، که در این مدت برای توماس ادیسون کارهای مهندسی انجام می‌ داد. تسلا مدتی بعد به دلیل مخالفت ادیسون با پرداخت و افزایش حقوق از شغل خود استعفا داد. علاوه بر این ادیسون حاضر نبود نظرات تسلا را در مورد جریان برق متناوب بپذیرد، به گونه ای که وی جریان برق مستقیم را برتر از جریان برق متناوب می ‌دانست.

تسلا در سال ۱۸۸۸ طرحی نوین از موتور القایی را برای انجمن مهندسان برق و الکترونیک معرفی کرد. وی وسيله ای براي القاء جريان الكتريكی در يك قطعه آهن اختراع كرد كه بين دو سیم پیچ الكتريكی می ‌چرخيد. اين قطعه چرخان مغناطيسی، هنگامی که با استفاده از نوعی انرژی مكانيكی شروع به چرخش می‌كرد، می توانست جريان AC توليد ‌كند. تسلا در انتهای قرن نوزدهم رقيب توماس اديسون بود. در واقع او در سال ۱۸۹۰ مشهورتر از اديسون بود، به گونه ای که اختراع نيروی منبع جريان الكتريكی چند فازه شهرت جهانی برای او به همراه داشت. تسلا که بیشتر به دلیل قابل استفاده کردن جریان برق متناوب (AC) معروف است دارای ۱۱۲ مجوز ثبت اختراع از کشور آمریکا است. این مخترع بزرگ با اینکه در طول حیات خود به ثروت دست یافت اما تمام آن را صرف پژوهش های علمی کرد و در تاریخ ۷ ژانویه ۱۹۴۳ در فقر و گمنامی دیده از جهان فروبست.

nikola-tesla

نیکولا تسلا شخصیت مرموز و عجیب و غریبی داشت که وی را در مرز میان یک “نابغه خلاق” و “دانشمند دیوانه” قرار می دهد، اما با این وجود برخی وی را به عنوان پدر واقعی جریان برق به یاد می آورند. در اینجا بد نیست با برخی از عجیب ترین حقایق زندگی نیکولا تسلا آشنا شوید: تسلا بسیار کم می خوابید، به گونه ای که خودش می گوید هیچگاه بیش از ۲ ساعت به خواب نرفته است. جان اونیل، نویسنده کتاب زندگینامه نیکولا می گوید:”تسلا اعتراف کرده است که یک بار به صورت بی وقفه و بدون آنکه استراحت کند ۸۴ ساعت مداوم مشغول کار بوده است.” وی در کتاب خود می نویسد:” سرگرمی همیشگی تسلا پرسه زدن در پارک های نیویورک، نجات کبوترها و مراقبت از پرندگان آسیب دیده بود.”

مارک سیفر، یکی دیگر از نویسندگان زندگی نیکولا تسلا می گوید:” تسلا یک فرد گیاه خوار بود که خود را به رژیم غذایی مخصوص شامل شیر، عسل، نان و آب سبزیجات محدود کرده بود.” به گفته مارک سیفر، این مخترع بزرگ عادت داشت انگشتان پای خود را ورزش دهد و این کار را هرشب ۱۰۰ مرتبه برای هر یک از پاهای خود انجام می داد زیرا اعتقاد داشت ورزش دادن انگشتان پا باعث تحریک سلول های مغزی می شود.

منابع بیشتر : teslatours , Nikola Tesla

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

23 دیدگاه

  1. کار ندارم اون جمله ک گفت انگشت های پاشو تکو ن میداد شماهم وقتی خوندید تکون دادید 😄یا من،…

  2. بهترین دیدگاهی که انسان ها باید در مور تسلا پیدا کنند این است که ذهن خود را همانند تسلا ببینند……………امیر پایا

  3. ادیسون دلالی بیش نبود که اختراعات این و اونو میدزدید فقط چون پولدار بوده حرفشو به کرسی مینشونده واقعا تسلا از دنیای دیگه اومده بوذ

    1. شاید برات جالب باشه که بدونی یکی از بزرگترین دلایلی که باعث تیرگی رابطه‌ی تسلا با ادیسون شد این بود که ادیسون ایده ها و طرح های تسلا رو میدزدید و به اسم خودش ثبت میکرد…تسلا بی نظیرترین دانشمند تاریخه که حتی در کتابی نحوه‌ی ساخت سفینه‌ی فضایی و ماشین زمان رو هم شرح داده…ولی خب در دسترس نیست…

  4. دوستان علاقه مند به برق توصیه میکنم حتما وارد بحث Electrokinesis بشن … برای من که فوق العاده بود…

    1. به شما پیشنهاد میکنم که یک شب نخابین و بشینین به پدیده های دنیا فکر کنین از هر علمی که دارین استفاده کنین تا بفهمین اگه در شب نخوابین و فکر و اندیشه ی خودتون رو به کار بندازین چقدر ذهنتون کار میکنه.

      1. من بارها امتحان کردم
        اما ذهنم فرار میکنه و هیچ وقت بیش از 10 Min نتونستم روی موضوعی به صورت انفرادی متمرکز بشم !!
        حتی مسائل مهم نمیتونن به تمرکز ذهن من کمک کنن
        و این خیلی بده

  5. بیایید برای پیشبرد علمبا تشکیل کتابخانه ای فنی پروژه تسلا را در ایران هم راه بیندازیم.

  6. ایشون همیشه الگوی علمی من بوده و خواهد بود.واقعا به احترامش فقط سکوت می کنم؛ ببینید چه نگاه نافذانه ای داره!

  7. جمله ای از نیکلا تسلا : معمولا نتیجه همان می شود که در ذهن خود مجسم کرده ام در ظرف 20 سال حتی مرتکب یک اشتباه کوچک هم نشده ام

  8. کارهای تسلا اونقدر عجیب و غریب بودن که خیلیا باور دارن با نژاد فرازمینی ها ارتباط داشته و نبوغش و ایده اش رو از اونا میگرفته اما واقعیت اینه که اون یه نابغه بوده و محققان ضریب هوشی او رو 310 تخمین زدن در حالی که یک انسان عادی ضریب هوشی حدود 95 تا 120 رو داراست

  9. این آدم اسوطره ی ِمنه و میگن اخرین اختراعش انتقال برق بدون سیم بود که توسط شرکت های ِبزرگ تولید برق مورد ِازار و اذیت قرار گرفته .
    این هم نشان از بی عدالتی جهان ماست ، چون تسلا بزرگ شده در نهایت ِفقر بوده ! و تلاش میکرده جهان رُ از فقر نجات بده.

  10. اگه آلبرت انیشتین رو بزرگترین دانشمند تاریخ حساب کنیم باید نیکلا تسلا رو هم بزرگترین مهندس (برق ) تاریخ بدونیم ! .

    1. پس سر ایزک نیوتون چه؟
      میتوان گفت نیوتون بزرگتر است یا انیشتین؟
      من به شخصه نیوتون را بزرگترین میدانم.
      البته خود نیوتون اعتراف میکند جایگاه خود را مدیون غول بزرگی بنام ارشمیدس است