بیگ بنگ: قبلا می‌گفتند که باهوش‌ها مغزهای بزرگ‌تری دارند اما محققان به‌تازگی به این نتیجه رسیده‌اند که باهوش‌ها مغز متصل تر و سیم‌کشی‌تری دارند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از گروه علم و فناوری آنا، تفاوت‌هایی در مغز افراد مختلف با بهره هوشی مختلف وجود دارد و تاکنون دانشمندان دریافته بودند که این تفاوت‌ها به نقاط مختلف مغز آنها بر می‌گردد. با این حال، دانشمندان بتازگی کشف کردند که باهوش‌ها مغز متصل تر و سیم‌کشی‌شده‌تری در بخش‌های مختلف دارند. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که در افراد باهوش، بخش‌های خاصی از مغز جریان اطلاعات را قوی‌تر به بخش‌های دیگر می‌رسانند و با بخش‌های بیشتری نسبت به افراد دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. دانشمندان به زبان خودشان می‌گویند که مغز این افراد سیم‌کشی بیشتری نسبت به افراد دیگر دارد و در نتیجه اطلاعات در مغز آنها قوی‌تر و در بخش‌های بیشتری جریان پیدا می‌کند.

به طور کلی درک مبانی نحوه تفکر انسان نه تنها برای دانشمندان بلکه برای افراد عادی نیز بسیار جذاب است. معمولا توانایی‌های شناختی و تفاوت‌های ناشی از آن در موفقیت‌های تحصیلی و حرفه‌ای نمود پیدا می‌کند و این امر به میزان قابل توجهی تفاوت‌های فردی به هوش آنها نسبت داده می‌شود. با این حال، مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهد که این تفاوت‌ها با تفاوت در الگوهای یکپارچگی ماژول‌های عملکردی مغز همراه است یعنی هر چقدر قسمت‌های مختلف مغز بیشتر با هم در ارتباط باشند و با هم کار کنند، فرد باهوش‌تر است.

این دانشمندان برای انجام مطالعات خود از 300 نفر اسکن مغز MRI گرفتند و با کمک سیستم آنالیز شبکه‌ای، به بررسی سیستم عصبی افراد با توجه به بهره هوشی آنها پرداختند. جالب است بدانید که در سال 2015، همین گروه تحقیقاتی آزمایش‌ها و بررسی‌هایی را در زمینه شناسایی مناطق مغزی- از جمله قشر پیشانی – انجام دادند که در آن تغییرات فعالیتی مغزی به هوش افراد مختلف ربط داده شد. با این حال، امکان سنجشی وجود نداشت که دریابند چگونه «مناطق هوشمند» مغز انسان به طور عملی به بخش‌های مختلف متصل می‌شوند.

اما هم‌اکنون دانشمندان با تحلیل‌هایی که انجام داده‌اند کاملا می‌دانند افرادی که از خلاقیت و بهره هوشی بالاتری برخوردارند، ارتباط بهتری بین بخش‌های مختلف مغز آنها وجود دارد. در حالی که در سایر افراد ارتباط بین لایه‌های مغزی با قشر خاکستری جلوی مغز که مرکز پردازش و یادگیری است با سایر بخش‌ها کمتر مشاهده می‌شود.

اما این محققان اعتقاد دارند انجام برخی تمرین‌های ذهنی می‌تواند در هر سن و سالی به افزایش سطح هوش افراد کمک و آنها را باهوش کند. به گفته آنها، ساختار مغز افراد باهوش به آنها اجازه می‌دهد به سرعت اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آوردند و اطلاعات غیر ضروری را حذف کنند. محققان بر این باروند که انجام بازی‌های ذهنی، انجام کار‌ها و وظایف مختلف، مثبت‌اندیشی، حل پازل، یادگیری زبان خارجی، حل و انجام محاسبه‌های ریاضی، تغذیه سالم و ورزش می‌تواند سبب افزایش هوش و برقراری بهتر ارتباط بین نورون‌های مغزی در افراد شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily.com