بیگ بنگ: دانشمندان برای نخستین بار پیوندهای شیمیایی تشکیل‌دهنده دی‌ان‌ای‌ را در محیط آزمایشگاهی مشاهده کردند. دی‌ان‌ای به معنای حیات است و دانشمندان در تلاش برای بازتولید شرایطی هستند که اجداد مولکولی دی‌ان‌ای را شکل داده‌اند؛ این اجداد، ساختارهای حلقوی کربن با اتم‌های نیتروژن تعبیه‌شده در آنها هستند؛ ساختارهایی که اجزای کلیدی بازنکلئوتیدی بوده و بازنکلئوتیدی، بلوک‌های سازنده مارپیچ دوگانه دی‌ان‌ای هستند.

تصویری از انفجار یک ستاره ی پر انرژی که توسط تلسکوپ فضایی هابل در مارس 1997 ثبت شد.
تصویری از انفجار یک ستاره ی پر انرژی که توسط تلسکوپ فضایی هابل در مارس 1997 ثبت شد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل ایسنا، تیم تحقیقاتی آزمایشگاه ملی لاورنس برکلی متعلق به وزارت انرژی امریکا و دانشگاه هاوایی در مانوا برای نخستین بار نشان داده‌اند که نقاط داغ کیهانی مانند ستارگان نزدیک می‌توانند محیط‌های عالی برای خلق این حلقه‌های مولکولی حاوی نیتروژن باشند. شکل‌گرفتن حلقه‌های حاوی نیتروژن توسط اتم‌های کربن کار آسانی نیست اما مطالعه جدید احتمال واکنش فاز گازی داغ را نشان می‌دهد.

دانشمندان دهه‌هاست که تلسکوپ‌های خود را در جست‌وجوی این حلقه‌های کربنی دوگانه حاوی نیتروژن موسوم به کینولین به سمت فضا نشانه گرفته‌اند. آنها اغلب بر روی فضای بین ستارگان متمرکز بودند در حالی که محیط ستاره‌ای، کاندیدی احتمالی برای شکل‌گیری ساختارهای حلقوی کربن است. با این حال، تاکنون هیچ فردی برای یافتن حلقه‌های کربنی حاوی نیتروژن، بر روی این محیط متمرکز نشده بود. تیم علمی حاضر در این مطالعه، برای بازخلق شرایط نزدیک یک ستاره از ابزاری به نام دماغه داغ، جهت شبیه‌سازی فشارها و دماها در محیط‌های ستاره‌ای ستارگان غنی از کربن استفاده کرد.

محققان گازی متشکل از مولکول کربن حلقه‌ای منفرد حاوی نیتروژن و دو مولکول کربن-هیدروژن کوتاه موسوم به استیلن را به دماغه داغ تزریق کردند. تیم علمی سپس با استفاده از تشعشع تجهیزات منبع نوری پیشرفته (ALS) در آزمایشگاه لاورنس برکلی، این گاز داغ را برای مشاهده چگونگی شکل‌گیری مولکول‌ها بررسی کرد. آنها دریافتند دماغه داغ، گاز اولیه را به گازی متشکل از مولکول‌های حلقوی حاوی نیتروژن موسوم به کینولین و ایزوکینولین تبدیل کرد.

این آزمایشات نشان داد مولکول‌های کلیدی می‌توانند در این محیط‌های داغ با یکدیگر ترکیب و سپس با باد ستاره‌ای به محیط بین‌ستاره‌ای طرد شوند. زمانی که این مولکول‌ها در این فضا و ابرهای مولکولی سرد قرار می‌گیرند، بر روی نانوذرات سرد بین‌ستاره‌ای متراکم و در آن‌جا پردازش می‌شوند. این فرآیندها به تشکیل مولکول‌های پیچیده‌تری مانند بازنکلئوتیدی می‌انجامند که برای تشکیل آر‌ان‌ای و دی‌ان‌ای حیاتی هستند. جزئیات این مطالعه در Astrophysical Journal ارائه شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newscenter

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.