بیگ بنگ: به گفته ی محققان بخش هایی از مغزمان که برای برنامه ریزی از آن استفاده می کنیم، دارای یک قابلیت درونی برای درک فیزیکی میباشند. این به اصطلاح “موتور حرکتی” به ما کمک میکند که بفهمیم جهان چگونه کار میکند، و اینکه در آینده چه روی خواهد داد، و تقریبا یک بخش مهم از پیشرفت تکاملی مهارتهای ماندگار ما هستند.

مکانهای "موتور حرکتی" در مغز در این تصویر با رنگ مشخص شده اند. - جیسون فیسکر/دانشگاه جانز هاپکینز
مکانهای “موتور حرکتی” در مغز در این تصویر با رنگ مشخص شده اند. – جیسون فیسکر/دانشگاه جانز هاپکینز

به گزارش بیگ بنگ، پروفسور جیسون فیسکر، دانشمند شناختی در دانشگاه جانز هاپکینز، منبع به ظاهر درک شهودی ما را با انجام یک سری آزمایشات ویدیویی پیدا کرد. مدل های کامپیوتری از برج های ساخته شده از بلوک های شبیه بلوک های بازی جنگا به آزمایش شوندگان نمایش داده شدند. از این افراد خواسته شد که پیش بینی کنند که این بلوک ها به چه جهتی می افتند و همچنین حدس بزنند که چند بلوک زرد یا آبی بودند.

در آزمایش های دیگر آزمایش شوندگان باید به یک ویدیو از نقطه هایی که روی یک صفحه به نمایش گذاشته می شدند را نگاه میکردند، از آنها درخواست شد که جهت رفتن آن نقاط را پیش بینی کنند. محققان در هر دو مورد دیدند که نواحی مغز در قشر پیش حرکتی و ناحیه حرکت تکمیلی، بیشترین واکنش را داشته اند. به گفته ی محققان این نواحی مربوط به پردازش تصویری نیستند بلکه همراه با برنامه ریزی و عمل هستند.

فیسکر گفت:”شهود و درک حرکتی و برنامه ریزی برای کاری بطور نزدیکی در مغز به هم مرتبط اند.”؛ وی علاوه بر این گفت که مغز دائما محاسبات را هرچه سریعتر انجام میدهد پس مردم آماده ی فهمیدن، اهمال، یا گرفتن هر تصمیم و عمل ِ مناسبی در حال حرکت هستند. “این شاید بدان جهت باشد که نوزادان مدلهای فیزیک جهان را در حال اسخوان بندی موتور مهارتهایشان، با ارتباط داشتن با اشیاء برای یادگیری اینکه چگونه رفتار میکنند، یاد میگیرند.”

در آزمایشات پایانی، داوطلبان در هنگام تماشای انواع مختلف کلیپ های ویدئویی، بعضی اکشن تر و بعضی کمتر، فعالیت های مغز خود را زیر نظر قرار دادند. دانشمندان ارتباطی دقیق بین محتوای فیزیکی یک کلیپ و فعالیت آن نواحی مغز را یافتند. نتایج میتواند کاربردهای مفیدی را در ساخت ربات هایی که خیلی بهتر مدل جهان فیزیکی را درک و جهت یابی می کنند، بکار رود، همچنین این تحقیقات در درمان شرایطی همچون کنش پریشی که در آن عملکردهای مغز دچار اختلال می شوند، مفید میباشند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

ترجمه: هیمن یوسفی/ سایت علمی بیگ بنگ