بیگ بنگ: بر اساس مطالعه ای که توسط مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه انجام شده است، مشخص شد که موجودات تک سلولی نیز قادر به آموختن از تجارب خود برای انطباق رفتارشان با محیط اطرافشان هستند.

ahandoutpict تصویری از فیساروم پلی سفالوم نوعی کپک

مطالعات تیمی بین المللی از دانشمندان و پژوهشگران که در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه به بررسی ساختار یادگیری موجودات پرداخته اند؛ نشان داد که پدیده یادگیری و کسب تجربه ارتباط چندانی با دارا بودن سیستم پیچیده مغزی نداشته و حتی موجودات تک سلولی نیز می توانند از تجربیات و شرایط محیطی جهت انطباق پذیری با محیط اطراف خود بهره ببرند. کشف فوق از این منظر دارای اهمیت فرالوانی است که می تواند به روشن شدن منشاء یادگیری در طول دوره تکامل کمک کند.

در همین رابطه رومن بویسیو زیست شناس فرانسوی، و از اعضای این تیم تحقیقاتی در توضیح یافته های فوق به خبرگزاری اسپانیا اعلام کرد: در پی مطالعات انجام شده؛ می توان به طور قطعی اعلام کرد که موجودات تک سلولی نیز قابلیت تجربه اندوزی و یادگیری دارند و در صورتی که به طور کامل ثابت شود سلول های سرطانی نیز قادر به یادگیری هستند، این یافته اثرات درمانی فوق العاده مهمی بر سلول های سرطانی و نحوه مواجهه با آنها خواهد داشت.

این عکس نشان می دهد که ارگانیسم تک سلولی فیساروم پلی سفالوم چگونه از طریق خوگیری یاد می گیرد حضور گنه گنه (ماده ای تلخ) را در حین حرکت به سمت غذا نادیده بگیرد.

سخنگوی مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه اشاره کرد که کشف فوق، این پرسش را در مورد پتانسیل یادگیری دیگر موجودات بسیار ساده، مانند ویروس ها و باکتری ها مطرح خواهد کرد. از سوی دیگر و به موازات این مطالعات، دانشمندان دانشگاه پل ساباتیر تولوز در جنوب فرانسه، به تحقیق روی گروه های مختلف تک یاخته ها به نام فیساروم پلی سفالوم(Physarum polycephalum) که ساکن مناطق سایه دار و سردی مانند برگ های پوسیده و ورق های یادداشت کهنه هستند پرداخته و به نتایج جالب توجهی رسیدند.

قبل از این مطالعه تصور می شد که این فرایند، با نام عادت کردن، به موجودات با یک مغز یا سیستم عصبی پیچیده محدود است. در حالی که مطالعات جدید نشان از هوشمند بودن این فرایند دارد. شرح کامل این این مطالعه و نتایج به دست آمده از آن، در مجله علمی Proceedings of the Royal Society B منتشر شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily.com