بیگ بنگ: ناسا درحال ساخت اولین نمونه از مودمی است که در آن از فناوری مبتنی بر نور برای افزایش دادن به سرعت انتقال اطلاعات میان فضاپیماها و ایستگاه‌های زمینی استفاده شده‌است.

moon-laser_102313براساس گزارش ساينس الرت به نقل از همشهری، اين ابزار كه قرار است در سال 2020 در ايستگاه فضايي بين‌المللي مورد آزمايش قرار گيرد، بخشي از پروژه‌اي بزرگتر به نام LCRD است،‌ سيستمي كه به گفته ناسا مي‌تواند ارتباطات راديويي امروزي را متحول ساخته و امكال ارسال و دريافت اطلاعات را با سرعتي 10 تا 100 بار بيشتر از حد ممكن كنوني افزايش دهد.

اين اولين‌باري نيست كه ناسا سيستم ارتباطاتي ليزري را به جاي سيستم راديويي مورد آزمايش قرار مي‌دهد. در سال 2013 اين سازمان توانست با كمك كاوشگر LADEE خود به سرعت تاريخي بارگيري(دانلود) و بارگذاري (آپلود) اطلاعاتي دست‌يابد كه از ماه دريافت و به مدار ماه ارسال مي‌شدند؛ 622 مگابيت بر ثانيه سرعت بارگيري و 20 مگابيت بر ثانيه سرعت بارگذاري.

با اين‌همه پروژه LCRD پس از پايان يافتن آزمايش‌هاي اوليه كه در سال 2019 آغاز خواهند شد، قرار است به اساس يك سيستم عامل عملياتي تبديل شود. آنچه به ناسا در نمايش دادن عملي بودن استفاده از سيستم ارتباطات ليزري‌اش كمك مي‌كند، همين مودم يكپارچه فوتونيك است. اين مودم كه ILLUMA نام دارد، به واسطه گنجاندن قابليت‌هاي متعدد درون يك ريزتراشه، ابزاري بسيار كوچك به اندازه يك گوشي موبايل خواهد بود. اين به آن معني است كه مودم چند برابر نسبت به مودم‌هاي فيبرنوري كه امروزه در فضاپيماها مورد استفاده قرار مي‌گيرند، كوچكتر است.

krainak_webمدارهاي فوتونيك پديده‌هاي جديدي نيستند، اما تقويت فناوري بدون ايجاد اختلال در سرعت در ديگر قطعات يك سيستم براي دانشمندان به مشكلي غيرقابل حل تبديل شده‌بود. از اين رو اگر ناسا بتواند اين مودم را عملياتي كند، فوايد آن مي‌تواند بي‌نهايت باشد و به كوچك‌تر شدن تجهيزات و بهبود عملكرد آنها منجر شود. در عين حال مي‌توان اين مدارهاي فوتونيك را مانند مدارهاي الكترونيكي با هزينه‌اي كم به توليد انبوه رساند.

به گفته محققان ناسا،‌ اين ابداع جديد طراحي سيستم‌هاي نوري را ساده‌تر خواهد‌كرد. ابعاد و ميزان مصرف انرژي تجهيزات نوري را كاهش داده و كارايي آنها را افزايش خواهد داد،‌علاوه براينكه قابليت‌هاي جديدي را نيز ايجاد خواهد‌كرد. علاوه بر اين اين سيستم تنها در ماموريت‌هاي فضايي ناسا كارايي نخواهد داشت و مي‌توان از آن در زمينه‌هاي مختلفي از تصويربرداري‌هاي پزشكي گرفته تا توليد و مراكز پردازش داده‌هاي متعلق به شركت‌هاي اينترنتي بزرگ بهره‌برداري كرد.