بیگ بنگ: یک تیم جراحی در بارسلونا با ساخت و پرینت سه بعدی مدل «سه بعدی» (3D) از تومور بد خیم کودک 5 ساله مبتلا به نوروبلاستوم توانستند وی را از مرگ حتمی نجات دهند. نوروبلاستوم، تومور بدخیم سرطانی است که بافت های عصبی را مورد حمله قرار می دهد و اغلب در نوزادان و کودکان دیده می شود.

4245454

 به گزارش مهر، چندی پیش محققان با استفاده از ژلاتین، آلژینات و فیبرین، مدلی از یک ساختار شبکه ای یک سانتی متری را برای خلق دوباره پروتئین های فیبری که بخش خارجی تومورها را می سازند، ایجاد کردند. با استفاده از چاپگرهای سه بعدی می توان مدل سه بعدی از تومور سرطانی در اختیار داشت که شکل دقیقی از اطراف تومور و چگونگی رشد و گسترش آنها را ارائه می کند. در مدل سه بعدی و چاپ سرطان، زنده ماندن سلول های تولید شده به وسیله چاپگرهای سه بعدی و همینطور نحوه عملکرد و گسترش یا مقاومت آنها نسبت به داروهای ضد سرطانی مورد ارزیابی قرار گرفت.

«جوم مورا»، یکی از جراحان این تیم پزشکی اسپانیایی گفت:درمان این کودک از مدت ها پیش آغاز شده بود و روش های متفاوتی را برای درمان او در پیش گرفته بودیم اما بعد از مدتی به تومور غیر قابل جراحی در شکم وی رسیدیم که قادر به حذف یا تکان دادن این تومور نبودیم زیرا این تومور به شدت بدخیم بود و سلامت کودک را تهدید می کرد.

وی افزود: این عمل جراحی بسیار پیچیده بود زیرا مدل 3D تومورها باید به درستی پیش می رفتند. به همین دلیل و برای حذف تومور شکمی این کودک 5 ساله از تیم جراحان دانشگاه کاتالونیا درخواست کمک کردیم.یکی از چالش های عمده این جراحی را می توان در گسترش تومور در رگ ها و عروق خونی دانست که جراحی را پیچیده تر می کردند و باید سریعا تا قبل از اینکه به سایر قسمت های بدن آسیب می زدند، مانع از رشد و تکثیر آنها می شدیم تا در نهایت با تلاش چندین تیم جراحی و به روش چاپ سه بعدی تومورهای سرطانی موفق به برداشتن تومور بدخیم از بدن این کودک شدیم.

مطالعه بیشتر در: CNET

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.