بیگ بنگ: برای اولین بار عمل موفقیت آمیز جمجمه ی مصنوعی صورت گرفت. یک بیمار هلندی نخستین فرد در جهان است که ناگزیر شد کل جمجمه اش را با یک جمجمه مصنوعی جایگزین کند. 

41541عملی جراحی عجیب جایگزینی جمجمه و نجات زندگی یک زن 22 ساله

به گزارش بیگ بنگ، در طول یک جراحی 23 ساعته، یک زن 22 ساله، جای جمجمه واقعی خود را به یک جمجمه پلاستیکی داد که با استفاده از چاپگر سه بعدی تولید شده بود. جراحان توانستند جمجمه ی چاپ سه بعدی را با موفقیت جایگزین کنند و این زن را که دچار اختلال نادری بود و استخوانی از جمجمه ی وی بصورت غیر معمولی از 1.5 سانتی متر به 5 سانتی متر ضخیم تر شده بود را برداشته و پرینت سه بعدی را جایگزین آن کنند. این اختلال موجب ضعیف شدن بینایی او ، سر درد شدید و عجز در حرکات صورت او شده بود دکتر وی گفته بود که این فشار موجب مرگ او خواهد شد.

3 ماه بعد از عمل جراحی و جایگزینی جمجمه ی چاپ سه بعدی اکنون بینایی ضعیف و سردرد او درمان یافته و او به زندگی عادی خود بازگشته است. این عمل به رهبری دکتر «بون ورویج» از مرکز پزشکی دانشگاه اوترخت انجام شد. قبلا از چاپ سه بعدی در قسمت هایی از جمجمه انجام گرفته بود اما این اولین بار است که قسمت وسیعی نزدیک نیمکره ی کامل انجام گرفته است.

منبع: wired

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

    1. چاپ سه بعدی تکنولوژی نسبتا جدیدی است که در سالهای اخیر استفاده از آن در صنایع مختلف افزایش چشمگیری داشته است. چاپگرهای سه بعدی این قابلیت رو دارند که فایلهای سه بعدی شما رو به نمونه واقعی تبدیل کنند و معمولا از مواد کامپوزیتی و پلاستیک برای این کار استفاده می کنند.
      قبلا کاربرد این تکنولوژی بیشتر در زمینه قطعه سازی و طراحی صنعتی و … بود ولی امروزه بدلیل ارزان شدن و کارایی بسیار بالا این تکنولوژی شاهد افزایش استفاده از آن در بخشهای مختلف زندگی انسان هستیم.