بیگ بنگ: محققان دانشگاه کالیفرنیا با همکاری دانشمند ایرانی موفق به ساخت اتصالات انتقال دیتا بر مبنای فوتون‌های نوری برای پردازشگرهای کامپیوتری شدند.

engineersdemدانشمندان توانستند دو هسته پردازشگر دارای بیش از 70 میلیون فرستنده و 850 اجزای فوتونی را در داخل یک تراشه سه در شش میلی‌متری یکپارچه کنند. امیر اتابکی دانشمند ایرانی و همکارانش این میکروپردازشگر را در یک foundry ساختند که تراشه‌های کامپیوتری با عملکرد بالا را در حجم انبوه تولید می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد طرح این تیم علمی را می‌توان به آسانی و به سرعت برای تولید تجاری مقیاس‌بندی کرد. تراشه جدید نوید دهنده گام بعدی در تکامل ارتباطات فیبر نوری با یکپارچه‌کردن رابط‌های فوتونیکی در یک میکروپردازشگر است. محققان معتقدند که استفاده از اتصالات نوری برای انتقال اطلاعات در مقایسه با مدارهای مسی، تاثیر زیادی در افزایش سرعت پردازش کامپیوترها خواهد داشت.

به گفته ولادیمیر استویانویچ، دانشیار مهندسی برق و علوم کامپیوتر در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و رهبر این پروژه، این نخستین پردازشگری است که قادر است از نور برای برقراری ارتباط با جهان خارج استفاده کند. فیبر نوری در مقایسه با سیم‌های الکتریکی پهنای باند بزرگتری را پشتیبانی می‌کنند و داده‌های بیشتری را طی فواصل طولانی‌تر و با انرژی کمتر و با سرعت‌های بالاتر حمل می‌کند.

photonic-chip-6_750x500در حالی که پیشرفت‌ها در فناوری ارتباطات نوری انتقال داده بین کامپیوترها را به طور باورنکردنی پیشرفت داده‌اند و تا پیش از این، وارد کردن فوتونیک در تراشه‌های کامپیوتری فرآیند دشواری بوده است. این دستاورد راه را به سوی عصر جدید کارکردهای نیازمند پهنای باند باز می‌کند و یکی از کارکردهای این فناوری پاک‌کردن مراکز داده از لحاظ انرژي است. محققان امیدوارند تا پس از موفقیت‌های حاصل شده در این پروژه اولین نمونه اقتصادی از پردازشگرهای هیبریدی را در آینده نزدیک به بازار عرضه کنند. جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature ارائه شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily.com