بیگ بنگ: طبق تحقیقات جدید انسان بیشتر از آنچه که فکرش را کنیم، روی محیط و حیوانات تأثیر منفی می گذارد، و این نقش تا حدی است که در تکامل آنها نیز تغییر ایجاد می کند.

iStock_globaldisaster_freeبه گزارش بیگ بنگ، محققان دانشگاه واشنگتن 1600 نمونه ی تغییرات فنوتیپی را بررسی کردند، که شامل تغییر در ویژگی‌ها و صفات قابل مشاهده‌ی جانور از قبیل سایز، گسترش و رفتار بود. این نمونه‌ها از سرتاسر دنیا و مناطق و اکوسیستم‌های متفاوت برگزیده شدند. اکوسیستم‌هایی که در یک پایگاه اطلاعاتی زمین‌ مرجع طبقه بندی شده بودند تا بدین جهت تأثیرات انسانی را از تأثیرات غیر-انسانی تفکیک کند.

مارینا آلبرتی، بوم شناس دانشگاه واشنگتن و استاد شهرسازی که سرپرست نویسندگان این مقاله است، گفت:« ما یک سیگنال شهری واضح روی تغییر فنوتیپی پیدا کردیم –به عبارتی، تغییرات فنوتیپی شدیدتر داخل سیستم‌های شهری دیده شد و در مقابل، سیستم‌های طبیعی، به دور از ساخته‌ها و شهرهای انسانی این تغییرات را کمتر داشتند. با ایجاد و یافتن ارتباطی واضح میان توسعه‌ی شهری و تغییرات ژنتیکی مؤثر بر کار اکوسیستم، میتوان پیامد‌هایی که انسان و سازه‌هایش بر محیط زیست و سلامت خود بشر القا میکند را بطور دقیق ترسیم کرد و دید.»

برخی از آثار اختلالات بومی-بشری، اسیدی‌ شدن و آلودگی پهنه آبی، جابجایی گونه‌ها، گرما، برداشت طولانی‌ مدت گیاهان دارویی و حتی ایجاد تغییراتی در تولید مثل پرندگان میباشد. آلبرتی افزود: « چیزی که این تغییرات را چشمگیر می کند، این است که طرز کار اکوسیستم‌ها را به طور کلی تغییر می دهد. ممکن است که توانایی ریزدانه‌ها و گرد‌ها را برای گردافشانی از بین ببرند، بیماری‌های عفونی را پخش کنند و حتی عادات مهاجرت برخی گونه ها را تغییر دهد.»

کپوردندان‌های تخم‌گذار که دائما خود را با شرایط محیطی تغییر می دهد تا زنده بماند
کپوردندان‌های تخم‌گذار که دائما خود را با شرایط محیطی تغییر می دهد تا زنده بماند

البته، تمامی حرکات تکاملی گونه‌ها به ضررشان تمام نشده است. جان مارزلوف (از نویسندگان این مقاله)، استاد علوم محیطی و بیشه‌ای، اضافه کرد که دو جاندار وجود دارند که در حال سازگار کردن صفات خود، برای بقا در جهانی مملوء از تغییر هستند. “قطعا خیلی از جانداران توسط رفتار انسان از بین رفته یا از بین خواهند رفت. اما ما نشان دادیم که چگونه جاندارانی هستند که با ایجاد تحولات لازم در استراتژی‌های زندگی و مشخصه‌های فیزیکی خود، به موازات انسان زندگی می کنند و همزیست ما میشوند.” مارزلوف میگوید.

گزارشی از “نیویورک تایمز” در دسامبر گذشته، موجودی بنام ماهی کپوردندان‌ تخم‌گذار در رودخانه‌ی پاسائیک و نیوآرک، را معرفی کرد که دائما در حال تغییر است تا خودش را از خطر آلودگی نجات دهد. این منطقه، به شدت آلوده است و مواد شیمیایی سمی به داخل آن سرریز می شوند. اما با این وجود همچنان برای موجودات دریایی آن منطقه، خانه‌شان محسوب می شود –و تحقیقاتی منتشر شده در مجله‌ی “ساینس” نشان داد که جمعیت مشخصی از کپوردندان‌های تخم‌گذار توانستند تغییرات ژنتیکی لازم برای زنده ماندن در محیط‌های متأثر از فعالیت انسانی را در خود به وجود آورند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله ی pnas منتشر شده است.

ترجمه: بهروز شجاعیان/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: natureworldnews.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.