بیگ بنگ: بزرگترین گروه دانشمندان، یک هشدار جدی برای انسان ها صادر کردند: زمان در حال اتمام است. در سال 1992، بیش از 1700 دانشمند نگران (از جمله اکثر برندگان جایزه نوبل) یک هشدار جدی به انسان ها دادند. پیام ساده بود: اگر اقدامات فوری انجام ندهیم، نگون بختی بر انسان ها چیره گشته و سیاره زمین بطور جبران ناپذیری آسیب خواهد دید. حالا 25 سال بعد، چیز زیادی تغییر نکرده است!

به گزارش بیگ بنگ، اکنون دانشمندان شانس دیگری برای ما انسان ها در نظر گرفته اند. مقاله ای تحت عنوان «هشدار دانشمندان جهان به انسان: توجهی دوباره» هشدار می دهد که انسان ها در دوره برخورد با دنیای طبیعی قرار دارند و اگر اقدام های فوری صورت نگیرد، نخواهیم توانست تا از آسیب های جبران ناپذیر و قابل توجه به زمین جلوگیری کنیم. این مقاله که روز دوشنبه منتشر شد، توسط بیش از 15000 دانشمند در 184 کشور مختلف مشترکا به امضا رسیده است. «توماس نیوسام» محققی در دانشگاه دیکین و دانشگاه سیدنی اظهار کرد که باور دارد این مقاله بیشترین تعداد امضاکنندگان را داشته است. وی گفت این واکنشی فراگیر بود که انتظارش را نداشتیم.

این مقاله در آمریکا آغاز شد و در استرالیا تقویت بخشیده شد. سپس امضاکنندگان از سرتاسر جهان به امضای آن پرداختند. به گفته آقای نیوسام، در روز اول فراخوان که به چهار ماه پیش برمی گردد، نزدیک به 600 امضا جذب کردند. او افزود: «در هشدار اصلی سال 1992، دانشمندان اعلام کردند که انسان باید فعالیت های آسیب رسان به محیط زیست را تحت کنترل در بیاورد تا از زمین محافظت گردد؛ سیاره ای که به آن وابسته ایم. در گزارشی که مطرح شد، نُه مورد مختلف برای بهبود وضعیت به پیشنهاد رسید که عبارتند از تحلیل لایه اوزون، کاهش درختان جنگل و رشد جمعیت انسان. ما در این مقاله، مجددا به این عوامل نگاه کرده و واکنش انسان را با بررسی داده های موجود ارزیابی نمودیم.»

محققان با در نظر گرفتن هشدار سال 1992 دریافتند که نه تنها انسان در مواجهه با چالش هاس زیست محیطی به موفقیت دست نیافته است، بلکه در برخی زمینه ها وضعیت را حتی بدتر کرده اند. در واقع، محققان به این نکته رسیدند که از مجموع نُه معیار بهبود مطرح شده در گزارش اصلی، فقط مسئله اوزون با موفقیت برطرف شده است. در حال حاضر، مسائلی نظیر تغییر آب و هوا، جنگل زدایی، تولید کشاورزی و به ویژه مصرف گوشت برای دانشمندان مایه آزردگی است.

در زیر به برخی یافته های نگران کننده گزارش اشاره می شود:

• کاهش 26 درصدی میزان آب های شیرین موجود

•  از دست رفتن تقریبا 300 میلیون هکتار زمین های جنگلی

• افزایش 75 درصدی تعداد نواحی مُرده اقیانوسی

ما آینده غم افزای موجودات زنده سیاره زمین را فراموش نمی کنیم. افزون براین، مقاله هشدار می دهد که رویداد انقراض گسترده، تنوع زیستی سیاره ما را در خطری بالقوه قرار می دهد. کاهش 29 درصدی و نگران کننده تعداد پستانداران، خزندگان، دوزیستان، پرندگان و ماهی ها در زمین زنگ خطر را به صدا در آورده است. دانشمندان هشدار می دهند که اگر ما به همین منوال ادامه بدهیم، انسان صدمات فاجعه آمیز و جبران ناپذیری به تنوع زیستی وارد خواهد کرد. در کشور استرالیا، از دست رفتن تنوع زیستی بسیار مشهود است. در سال 2017، استرالیا رتبه دوم را در از دست رفتن تنوع زیستی در جهان کسب کرد. اندونزی هم در رتبه نخست قرار داشت. بر طبق گفته آقای نیوسام، کاهش زیستگاه های استرالیا تهدید بزرگی برای تنوع زیستی به شمار می رود.

نیوسام خاطرنشان کرد: «گزارش های جدیدی درباره افزایش نگران کننده جنگل زدایی در کوئینزلند به بیرون داده شده است؛ تقریبا 400 هزار هکتار سالانه از بین می رود که با 400 هزار زمین فوتبال برابری می کند.» بخش بزرگی از فجایع زیست محیطی ناشی از افزایش جمعیت انسان می باشد. از سال 1992، جمعیت انسان رو به افزایشی 35 درصدی گذاشته است. یعنی از آن زمان تاکنون دو میلیارد نفر به جمعیت انسان افزوده شده است. با توجه روند فعلی، جمعیت انسان می تواند تا سال 2050 به بیش از 9 میلیارد نفر افزایش پیدا کند. دانشمندان از این موضوع ابراز نگرانی می کنند که اگر ما به زودی ثُبات را به جمعیت انسان بازنگردانیم، فشاری که بر محیط زیست گذاشته ایم، بدتر خواهد شد.

در این مقاله آمده است: «در صورت عدم موفقیت برای محدودسازی رشد جمعیت، ارزیابی مجدد نقش اقتصادی که ریشه در رشد دارد، کاهش گازهای گلخانه ای، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، محافظت از زیستگاه ها، مهار آلودگی و جلوگیری از گونه های موجودات فضایی احتمالی، انسان نمی تواند گام های مهمی در راستای حفاظت از زیست کره بردارد.»

دانشمندان بهبود لایه ازون را به عنوان مدرکی در نظر می گیرند که انسان تغییرات مثبتی در آن به وجود آورده است. در ماه جاری، اندازه گیری های ماهواره ای نشان داد که سوراخ موجود در لایه ازون از سال 1988 به کوچکترین مقدار خود رسیده است. واقعا دیوانه کننده است وقتی دولت ها به حرف دانشمندان گوش می دهند، چه اتفاقی می افتد. در این مقاله از رسانه ها، دانشمندان و مردم خواسته می شود بر دولت ها و رهبران سیاسی خود فشار بگذارند تا دست به اقدام فوری بزنند. شهروندان می توانند رهبران سیاسی خود را مجبور به سرمایه گذاری در تحقیقات زیست محیطی و انرژی های تجدیدپذیر نمایند.

اما ایجاد این تغییرات فقط به سیاستمداران بستگی ندارد. بر اساس این گزارش، حتی آدم غیر متخصص هم می تواند با تغییر رفتار خود تاثیر مثبتی بر محیط زیست بگذارد. برای مثال، محققان محدودسازی تولید مثل و کاهش قابل توجه میزان سوخت های فسیلی و مصرف گوشت را پیشنهاد می کنند. چند قرن پیش انسان ها هشدار دانشمندان برجسته دنیا را نادیده گرفتند. حالا زمان رو به اتمام است و این بار نباید دانشمندان و تحقیقات شان را نادیده بگیریم چرا که سیاره مشابه دیگری در نزدیکی وجود ندارد. جزئیات بیشتر این مقاله در Bioscience منتشر شد.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. مشکل اصلی افزایش جمعیت هست ، وقتی یه تکه نون کپک میزنه انقدر کپک ها رشد میکنند تا نون تموم شه و بعد همه باکتری هااز گرسنگی از بین میرن، انسان و کره زمین همین رابطه رو با هم دارن و با گفت و گو موضوع حل نمیشه به همین دلیل هست که سنگین ترین بودجه ها داره صرف تحقیقات خارج سیاره زمین میشه برای محاجرت بشر

  2. شهروندان خودشان اگر در این حد شعور داشتند که نیازی به فشار به سیاسیون نبود.

  3. بنظر من خدای ما همین طبیعت است که داریم نابودش میکنیم