بیگ بنگ: با مطالعه و بررسی قربانیان سکته مغزی که توانایی هجی کردن را از دست داده اند، پژوهشگران بخش هایی از مغز را که نحوه نوشتن کلمات را کنترل می کنند مشخص کرده اند.

fb3.16 spellingبه گزارش بیگ بنگ، در آخرین چاپ ژورنال مغز (Brain) دانشمندان علوم اعصاب در دانشگاه جانز هاپکینز مشکلات پایه ای هجی کردن را برای اولین بار با آسیب مغزی به نواحی ای از مغز که غیر مرتبط به نظر می آمدند، مرتبط کرده اند که درک تازه ای از ساز و کار زبان و حافظه را ممکن می سازد. نویسنده ارشد برندا رپ(Brenda Rapp) پروفسور در بخش علوم ادراکی دانشگاه گفت:« زمانی که مشکلی در هجی کردن روی می دهد، چیزی نیست که همیشه اتفاق بیافتد- رویدادهای مختلفی ممکن است روی دهند که در اثر اختلال در دستگاه مغز اتفاق می افتند. بسته به این که چه بخش هایی از کار بیافتد علائم متفاوتی در شما روی می دهد.»

گروه رپ مواری را در مدت زمان 15 سال مورد مطالعه قرار دادند که در آن ها 33 نفر پس از سکته های مغزی نمی توانستند هجی کنند. برخی از افراد مشکلات حافظه طولانی مدت داشتند و برخی دیگر مشکلاتی مربوط به حافظه ی موثر(working-memory) داشتند. در مشکلات مربوط به حافظه بلند مدت افراد نمی توانند نحوه هجی واژگانی را که زمانی می دانستند به یاد آورند و معمولا حدس هایی را مبتنی بر آموخته هایشان می زنند. شاید حدسشان برای هجی واژه ای قابل پیشبینی نظیر اردو (camp) درست از آب در بیاید اما برای واژگانی که هجی کردنشان غیرقابل پیشبینی است نظیر سُس (sauce) شاید آن را ساس (soss) تلفظ کنند.

در موارد شدید، وقتی افراد سعی دارند واژه ای نظیر لایِن (شیر) را تلفظ کنند شاید هجی هایی نظیر لانپ، لینت یا حتی تایگر (ببر) را ارائه دهند. با مشکلات مربوط به حافظه موثر افراد می دانند که چگونه واژگان را هجی کنند اما در انتخاب حرف درست دچار مشکل هستند و یا در سرهم کردن حروف به شکل صحیح- لایِن شاید لایُت یا لین، لینو، لیونت هجی شود.

این گروه از طرح ریزی کامپیوتری برای به تصویر کشیدن نواحی آسیب دیده از مغز هر یک از افراد استفاده کردند و پی بردند که در موارد مربوط به حافظه بلند مدت، به نظر می رسید آسیب در دو ناحیه در سمت چپ نیمکره مغز روی می دهد، یکی از این نواحی رو به جلوی مغز و دیگری در بخش پایینی مغز رو به عقب قرار گرفته اند. در موارد مربوط به حافظه موثر نیز آسیب ها به طور عمده در نیمکره چپ مغز بودند اما در ناحیه ای بسیار متفاوت در بخش بالای مغز و رو به عقب.

رپ گفت:« من از دیدن اینکه این نواحی در مغز چقدر از هم فاصله دار و مشخص هستند شگفت زده شدم که از دو زیر مجموعه در فرایند نوشتار نیز پشتیبانی می کنند، مخصوصا دو زیر مجموعه که بسیار با یکدیگر حین هجی واژگان مرتبط هستند و باعث شده برخی بگویند این دو عمل نوشتن و هجی کردن را نباید جدا از یکدیگر انگاشت. شاید گمان ببرید که خیلی به هم نزدیک هستند و جدا کردنشان از هم دشوارتر است.» اگرچه، علم تا اندازه ای در مورد نحوه اداره کردن خواندن توسط مغز چیزهایی می داند، اما این یافته ها مدارک روشن و دسته اولی از نحوه هجی کلمات توسط مغز ارائه می دهند، بینشی که شاید منجر به درمان های رفتاری ترقی یافته ای پس از آسیب مغزی شود و راه های موثرتری را برای آموزش هجی کردن در پی داشته باشد.

مترجم: حسین طریقی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: neuroscientistnews.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.