بیگ بنگ: مهندسان در آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا(DARPA) با توجه به هزینه های گزاف، مشکلات فنی و زیست محیطی پرتاب ماهواره ها، به دنبال پرتاب موشک های حامل ماهواره با استفاده از هواپیمای جت هستند.

دارپا به دنبال ارائه شیوه‌ جایگزینی است تا با استفاده از آن‌، ماهواره‌ها با استفاده از سامانه پرتاب خاص در زمانبندی مشخص و از هر مکانی به مدارهای مورد نظر پرتاب شوند. کمپانی بوئینگ طرف قرارداد دارپا در اجرای این پروژه است که ALASA نام دارد. هدف از اجرای پروژه ALASA، طراحی فناوری‌های جدید با هدف پرتاب محموله‌های کوچک با هزینه‌ کمتر از سیستم‌های کنونی است.

ALASA_2ndstageبرادفورد توسلی مدیر دفتر فناوری تاکتیکی دارپا تأکید کرد: « ما تاکنون در رسیدن به هدف جاه‌ طلبانه پرتاب‌ ماهواره‌های 100 پوندی(45 کیلوگرمی) به مدار پایین زمین ظرف 24 ساعت و با هزینه کمتر از یک میلیون دلار در هر پرتاب، پیشرفت خوبی داشته‌ایم. سیستم پرتاب جدید از یک جت با قابلیت رفتن به ارتفاع‌ بالا به عنوان مرحله نخست برای پرتاب موشک استفاده می‌کند؛ در مرحله بعد سامانه پرتاب که به جت متصل است، آزاد شده و موتورها روشن می‌شوند تا ماهواره به مدار مورد نظر منتقل شود.» برای درک چگونگی استفاده از این روش می‌توانید ویدئوی زیر را مشاهده کنید:

دانلود ویدئو

در مرحله اول این پروژه، سه طرح احتمالی برای قرار دادن ماهواره‌های کوچک به فضا با بهای حدود یک میلیون دلار انتخاب شده است. پروژه ALASA علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، به کاهش قابل توجه هزینه‌های سوخت نیز کمک می‌کند. قرار است از سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۲ پرتاب آزمایشی با استفاده از این سیستم انجام شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: universetoday

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.