بیگ بنگ: پوشش یخی نواحی قطب شمال در سال ۲۰۱۶ همچون سال ۲۰۰۷ به دومین حد پایین از زمان ثبت رکوردها رسیده است. گستردگی یخ دریا در روز ۱۰ سپتامبر ۴ میلیون و ۱۴۰ هزار کیلومتر مربع بود که کمی بیش از ۳ میلیون و ۳۹۰ هزار کیلومتر مربع رکورد ثبت شده در سال ۲۰۱۲ است.

_91217238_c0207070-polar_bear_standing_on_a_ice_floe-splبه گزارش BBC، پوشش یخی قطب شمال هر سال در فصل های پاییز و زمستان گسترش پیدا می کند و در ماه های بهار و تابستان عقب می نشیند. این پدیده از دیرباز یکی از نشانه های مهم تغییر در سیستم آب و هوایی زمین بوده است. ابعاد پوشش یخی قطب را مرکز داده های برف و یخ آمریکا در شهر بولدر کلوردادو با کمک اندازه گیری های ماهواره ای ثبت می کند.

_91217189_seaicemin_2016_withaveext-1360-1با این حال این مرکز گفت که ارقام اعلام شده اولیه است و تغییر وزش باد می تواند باعث عقب تر رفتن پوشش یخی شود. تد اسکامبوس دانشمند ارشد این مرکز گفت:‌ « این آمارها واقعا نشان می دهد که در چند سال آینده با گرم تر شدن هوا، شاهد افت چشمگیر پوشش یخی قطب خواهیم بود.» افت شدید امسال غیرمنتظره بود چون دانشمندان به دلیل فشار جوی و هوای ابری در ماه های ژوئن و ژوئیه انتظار ذوب کمتر یخ ها را داشتند.

_91217244_mediaitem91217243رکورد دمای خشکی و دریاها در سال ۲۰۱۵ که همچنان با رکوردشکنی در ۲۰۱۶ ادامه یافت باعث این تصور شده بود که شاید ذوب یخ های قطب شمال امسال به سطح تازه ای برسد. اما بعضی دانشمندان از جمله کارشناسان دانشگاه ردینگ در بریتانیا استدلال کردند که ۲۰۱۶ به بدی ۲۰۱۲ نخواهد بود. میزان پوشش یخی در سال ۲۰۱۲ به ۵۰ درصد میانگین آن در سال های ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۰ رسیده بود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.