بیگ بنگ: مدلسازی رایانه‌ای جدیدی که از روند ثروتمند‌شدن افراد انجام گرفته‌است نشان می‌دهد مهارت در یک حرفه ارتباط با ثروتمند شدن ندارد بلکه این شانس تصادفی است که افراد را پولدار می‌کند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، اين شبيه‌سازي رايانه‌اي كه براساس بازسازي الگوي توزيع ثروت در جهان حقيقي انجام شده‌است نشان مي‌دهد افرادي كه بيشترين ثروت‌ها را دارند، خوش شانس‌ترين افراد هستند نه نابغه‌ترين. اين تحقيق  محققان دانشگاه كاتانيا در ايتاليا با هدف بررسي نقش شانس در سرمايه‌گذاري روي زمان و منابع در زمينه‌هاي مختلف صورت گرفته است.

معمايي كه محققان تلاش كردند حل كنند اين است: اگر نبوغ، استعداد، اراده كار و ديگر عواملي كه معمولا در موفقيت زندگي اثرگذارند به شكلي برابر در جمعيت توزيع مي‌شوند، چرا ثروت توزيعي برابر ندارد؟ به طور كل، 10 درصد از جمعيت كره زمين مالك 85 درصد از ثروت در گردش سياره‌است اما الگوي توزيع هوش و استعداد به نابرابري ثروت نيست و محققان دريافته‌اند دليل اين نابرابري تنها يك چيز است: شانس.

محققان شبيه‌سازي خود را با كمك شبيه‌سازي هزار فرد در فضاي رايانه آغاز كردند. نبوغ به صورت متوسط در ميان تمامي آنها توزيع شد و با در نظر گرفتن حدي از انحراف معيار،‌ همه اين افراد تا حدي باهوش بودند اما هيچ‌يك از آنها بيش از اندازه نابغه يا تيزهوش نبود. در ادامه،‌ همه اين افراد با سطح ثروتي متوسط شبيه‌سازي را آغاز كردند.

در اين شبيه‌سازي رويداد‌هاي تصادفي گنجانده شدند كه داوطلبان مجازي بتوانند با استفاده از آنها ثروت خود را در صورت خوش‌شانس بودن افزايش دهند يا درصورت بد‌شانس بودن ثروت خود را از دست بدهند. تحليل نتايج نهايي نشان داد توزيع ثروت در اين جهان شبيه‌سازي شده شباهت زيادي به الگوي آن در جهان حقيقي دارد، و 20 درصد از افراد مالك 80 درصد ثروت شده‌بودند. اين شبيه‌سازي بارها تكرار شد تا درستي نتايج در آن به اثبات برسد.

محققان همچنين مي‌گويند 20 درصد ثروتمند در اين شبيه‌سازي در دسته نوابغ جامعه شبيه‌سازي شده نبودند،‌درواقع حداكثر ثروت و حداكثر نبوغ هرگز در اين جامعه بايكديگر همزمان نشدند و نبوغ ثروتمند‌ترين‌ها  در حد متوسط و معمولي بوده‌است،‌اما در عوض ثروتمند‌ترين‌ها در اين شبيه‌سازي خوش‌شانس‌ترين‌ها بوده‌اند و افرادي كه كمترين ثروت را برده‌اند در دسته افرادي قرار گرفته‌اند كه كمترين رويداد‌هاي خوشانيد برايشان اتفاق افتاده‌ است. جزئیات بیشتر این پژوهش در arxiv.org منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

8 دیدگاه

  1. این شبیه سازی در جامعه ای انجام شده است که عواملی مانند رانت و پارتی بازی و تبعیض در آن وجود نداشته باشد. در کشور ما ثروتمند شدن رابطه تنگاتنگی با میزان وابستگی به قدرت سیاسی دارد.

  2. درود به شما.از نظر من که 25 سال درحال پژوهش در روانشناسی،عرفان و فیزیک هستم تمام ثروتمندان به وسیله قوانین بنیادی که گاهی ناخواسته از آن استفاده میکنند به ثروت میرسند این قوانین دامنه ای بسیار وسیع داره که اینجا مجال توضیح دادنش نیست ولی من بهش دست یافتم و در حال جمع بندی آنها برای انتشار هستم و اطمینان دارم با شناخت مردم دنیا از این قوانین و رعایت این اصول جهانی خالی از فقر،ترس،جنگ و بیماری را تجربه خواهیم کرد جهانی که پادگان و سرباز ندارد هواپیمای جنگی و توپ تانک ندارد جهانی که به زودی پادگانهایش تبدیل به دانشگاه خواهد شد این را با اطمینان میگم سراسر جهان را عشق و صلح فرا خواهد گرفت.
    آرش شادی وند پژوهشگر علوم محض و قوانین بنیادی.

    1. توهم زدی رفیق. خیر باشد.

      همه توهم میزنند ولی اینکه تو 25 سال تو توهمی یک مقدار عجیبه.

  3. آره درسته البته بهتره وقتی اسم ارتباط ثروت و نبوغ میاد به نمونه های خاص مثل بیل و ایلان فکر نکنیم چون راجع به عموم پولدار ها داریم حرف میزنیم خیلی از پولدار ها شانس بزرگی اوردن حتی هیچ چشم اندازی از جایی که قرار بوده بهش برسن نداشتن اما خب خیلی از اونایی هم که پولدارن ایده های خیلی ناب داشتن که از نبوغ بوده ولی باز همونم یه سریشون از شانس به اون ایده رسیدن و از نبوغ نبوده

  4. مساله اینه که ما تو شبیهسازی رایانه ای زندگی نمیکنیم و برعکس اون آدمکهای توی تصویر وقتی در معرض فرصتها قرار میگیریم قدرت انتخاب بالایی داریم. البته عقیده دارم اکثر نوابغ متاسفانه فقیرند چون به سرعت توسط شبکه ای از ثرونتمندان استثمار میشن.

  5. به نظر من ثروتمند شدن در ایران با اروپا و آمریکا فرق داره و در ایران چندان تخصصی نیست یعنی با قوانینی که اروپا از جمله آلمان داره که مالیات سنگین و حرفه میخواد
    در ایران شانسی بله ولی در اروپا و آمریکا چندان شانسی هم نیست و نیاز به مدیریت خاص خودش میخواد
    نبوغ اگه منظورش میزان علم و دانش یا تحصیلات خوب درست میگه چندان تاثیری نداره چون خیلی ها به ثروت میلیارد دلاری رسیدن که از لحاظ هوش خیلی معمولی بودن و دانشمند یا دکتر نیستن