بیگ بنگ: به گفته سازمان های امداد رسانی، چرخه آب و هوایی ناشی از نیرومندترین ال‌نینیو، در سال ٢٠١۶ باعث بروز خشکسالی در بعضی نقاط جهان و جاری شدن سیل در نقاط دیگری می‌شود و ممکن است میلیون‌ها نفر را با خطر گرسنگی و بیماری مواجه کند.

ال نینیو باعث افزایش دمای هوا در سال جاری شده است.
ال نینیو باعث افزایش دمای هوا در سال جاری شده است.

به گزارش BBC، بحران کمبود مواد غذایی در ماه فوریه سال جاری به اوج خود می‌رسد و به خصوص شماری از کشورهای آفریقایی را به شدت در معرض آسیب قرار می‌دهد. کشورهای حوزه دریای کارائیب و آفریقای مرکزی و جنوبی نیز طی شش ماه پس از آن با خطر قحطی مواجه می‌شوند. این پدیده ادواری که معمولا باعث افزایش دمای کره زمین شده و تغییرات غیرعادی هوایی را در پی دارد، در سال جاری با شدتی کم‌سابقه بروز کرده است.

به گفته کارشناسان، در سال جاری، بسیاری از کشورهای استوایی با کاهشی تا حد ٢٠ تا ٣٠ درصد در بارش باران روبرو بوده‌اند و در اندونزی، خشکسالی بی‌سابقه‌ای بروز کرده است. در هند، بارش باران حدود ١۵ درصد کمتر از میزان عادی بوده و پیش‌بینی می‌شود که برزیل و استرالیا هم با کمبود بارندگی مواجه شوند. با ادامه خشکسالی و جاری شدن سیل در نقاط مختلف جهان، سازمان‌های امدادرسانی بین‌المللی گفته‌اند که حدود ٣١ میلیون نفر در آفریقا دچار ناامنی غذایی خواهند شد که به مراتب بیش از آمار سال گذشته است. بیش از ده میلیون نفر از این تعداد از مردم اتیوپی خواهند بود.

 کم‌آبی و خشکسالی در بعضی نقاط
کم‌آبی و خشکسالی در بعضی نقاط

در بریتانیا، وزارت توسعه بین‌المللی گفته است که در نظر دارد از دو میلیون و ششصد هزار نفر از جمله یکصد و بیست هزار کودک گرفتار سوء تغذیه حمایت به عمل آورد. این وزارتخانه افزوده است که از ماه آینده، کمک غذایی و پولی در اختیار هشت میلیون نفر قرار خواهد داد. نیک هرد، وزیر توسعه بین‌المللی بریتانیا گفته است که “اگر ما فورا برای مقابله با آثار ال نینیو اقدام نکنیم، مردم آسیب‌پذیر در جهان را به حال خود رها کرده‌ایم.”

سازمان امدادرسانی آکسفام در بریتانیا هم نسبت به تداوم اثرات ال‌نینیو در سال ٢٠١۶ ابراز نگرانی کرده و گفته است که این وضعیت باعث فشار بیشتری بر سازمان‌های امدادرسانی می شود که در حال حاضر هم با مشکلات ناشی از جنگ در سوریه، سودان جنوبی و یمن دست به گریبان هستند.

 بارش غیرعادی باران و جاری شدن سیل در نقاط دیگر

بارش غیرعادی باران و جاری شدن سیل در نقاط دیگر

این سازمان گفته است که احتمالا کمبود مواد غذایی در مناطق جنوبی آفریقا در ماه فوریه به بالاترین حد خود می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود که تا ماه مارس، تنها در مالاوی، سه میلیون نفر به کمک غذایی نیاز پیدا کنند. تاکنون، خشکسالی و بارش‌های غیرعادی بر زندگی دو میلیون نفر در کشورهای گواتمالا، هندوراس، السالوادور و نیکاراگوئه تاثیر گذاشته و انتظار می‌رود در کشورهای آمریکای مرکزی در ماه ژانویه سیل جاری شود.

کشورهای پیشرفته مانند کشورهای در حال توسعه با کمبود مواد غذایی مواجه نخواهند شد، اما قطعا بهای مواد غذایی در این کشورها افزایش خواهد یافت. به گفته کارشناسان، بهای غلات و اقلام اساسی بین ۵ تا ١٠ درصد و قیمت محصولات دیگری مانند قهوه، برنج، کاکائو و شکر به میزان بیشتری افزایش می یابد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.