بیگ بنگ: اگر بدانید که در یک زمانِ بسیار خاص در جهان زندگی می کنید احتمالأ شگفت زده خواهید شد. در آینده ای دور، کیهان شناسان آرزو خواهند داشت که در چنین زمانِ هیجان انگیزی زندگی می کردند. حالا ببینیم چرا.

big_bang1تصویری هنری از بیگ بنگ

به گزارش بیگ بنگ، جالب است بدانید که در یک زمان مهم و خاص در سنِ جهان زندگی می کنید، زیرا مشاهده ی آسمان شب برایمان همیشه اینگونه نخواهد بود. در واقع دوره ی زمانی فعلی جهان نسبت به زمان گذشته بسیار خاص به نظر می رسد. ستاره شناسان سن جهان را 13.8 میلیارد سال برآورد کرده اند. هر چیزی در کلِ جهان در یک تکینگیِ فضا و زمان جمع شده بود و سپس در شکل یک فلش بصورت بیگ بنگ ( انفجار بزرگ ) فشرده شده بود. در کسری از یک ثانیه، نیروهای بنیادی جهان به وجود آمدند و پس از آنها انواع اولیه ی ماده و انرژی ایجاد شد. به مدت چند دقیقه، شبیه هسته ی یک ستاره بود و هیدروژن را با هلیوم ترکیب کرد.

تقریبأ 377.000 سال پس از بیگ بنگ، کل جهان تا نقطه ای سرد شد که شفاف شد. در طول چند میلیارد سال بعد، اولین ستارگان و کهکشان ها تشکیل شدند و ساختارهای درشت مقیاس در جهان را ایجاد کردند. این کهکشان های جدید با تشکیلِ پرهیجانِ ستارگان چشم انداز جالبی را بوجود آوردند. این زمان در کهکشان بسیار خاص بوده، اما این زمان متعلق به ما نیست. در طول چند میلیارد سال بعد، جهان همچنان گسترش یافت و در این دوره بود که این نیروی اسرارآمیز بنام انرژی تاریک رخنه کرد و بعدأ منجر به انبساط جهان شد. نمی دانیم انرژی تاریک چیست اما می دانیم که فشار ثابتی دارد که انبساط جهان را سرعت می بخشد. وقتی حجم جهان افزایش می یابد، سرعت انبساط آن نیز افزایش می یابد.

cosmic-dawn-z33-largeشبیه سازی جهان در 1.9 میلیارد سال پس از بیگ بنگ. اعتبار تصویر: آلوارو ارسی، موسسه کیهان شناسی محاسباتی دانشگاه دورهام.

در طول دوره های زمانیِ عظیم، جهان را از آن چیزی که امروزه می بینیم متمایز خواهد کرد. هرچه بیشتر به فضا نگاه می کنیم متوجه می شویم که کهکشان ها بسیار سریع در حال دور شدن از ما هستند. کهکشان هایی وجود دارند که سریعتر از سرعت نور از ما دور می شوند. به عبارت دیگر، نور این کهکشان ها هرگز به ما نمی رسد. وقتی ماده ی تاریک افزایش می یابد، کهکشان های بیشتری از این افقِ کیهانی عبور می کنند که برای همیشه برایمان غیر قابل مشاهده خواهند بود. همچنین می توانیم زمانی را در آینده تصور کنیم که تابش پس زمینه ی مایکروویو کیهانی ( CMB ) تا جایی گسترش پیدا می کند که غیر قابل تشخیص می شود و در نهایت، زمانی را خواهیم داشت که دیگر هیچ کهکشان دیگری در آسمان شب قابل مشاهده نخواهد بود. ستاره شناسان در آینده جهان را بدون تاریخچه ی کیهان شناختی مشاهده می کنند. به هیچ طریق نمی توان متوجه شد که یک زمان بیگ بنگ و ساختارِ درشت مقیاسِ جهان وجود داشته است.

چه زمانی شاهد چنین رویدادی هستیم؟ به گفته دکتر لارنس کراس و رابرت جِی شرر، تا ۱۰۰ میلیارد سال دیگر به هیچ وجه نمی توانیم کهکشان های دیگر را ببینیم و سرعت دور شدنشان را اندازه بگیریم. به نظر می رسد زمان زیادی باشد، اما کوتوله های قرمزی هستند که می توانند تا بیش از یک تریلیون سال هم زندگی کنند. ما تاریخ خود را برای همیشه از دست خواهیم داد. قدر صد میلیارد سال آینده را بدانید و بهترین بهره را از آن ببرید. تاریخ مان را زنده نگاه دارید و به یاد داشته باشید که برای نوادگان و دوستان روباتیکشان داستان زمانی را بگویید که ما در مورد بیگ بنگ می دانستم.

شما چطور؟ اگر شاهد یک رویداد ستاره شناسی در تاریخ جهان بودید، کدام رویداد را انتخاب می کردید؟

منبع: universetoday

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. با سلام و تشكر
    اين ديگاه تنها در صورتي درست خواهد بود كه انبساط جهان همچان ادامه پيدا كند …ولي ايا ممكن نيست اين اتفاق (انبساط كيهاني) كم و كم تر و حتي برعكس شود ؟!!!….
    سوال اصلي اينجاست كه قبل از بيگ بنگ چه اتفاقي افتاده..؟! ايا كيهاني دچار انقباض شده؟!! ..و سپس بيگ بنگ….

  2. ولی فقط تو لحظات اولیه جهان و کسری بعد از انبساط اولیه جهان فضا-زمان با سرعتی بیشتر از نور منبسط شده.و دیگه شما بهتر میدونید که با سرد شدنش سرعتش کم شد و به یه سرعت ثابت رسید که الان هم با همون سرعت در حال انبساطه،پس نمیتونه سریعتر از نور حرکت کنه،و اینکه درک نمیکنم با دور شدن کهکشان‌ها نورشون به ما نمیرسه،نور که همیشه در حال ساطع شدنه و ما حداقل باید همیشه بتونیم گذشته کهکشان‌های دیگه رو ببینیم،جدای دور شدنشون

  3. “کهکشان هایی وجود دارند که سریعتر از سرعت نور از ما دور می شوند.”
    مگه ماده می تونه با سرعت بیشتر از نور حرکت کنه؟ اگه بگیم سرعت نسبی مد نظره در بهترین حالت سرعت ما و اون کهکشان بیش از نصف سرعت نور خواهد بود در جهت های مخالف!
    آیا از دیدگاه علمی منطقیه؟

    1. دوست گرامی، بله درست است ، زیرا هر چه به کهکشان های دورتری نگاه کنیم، سرعت دور شدن آن ها را بیشتر و بیشتر خواهیم دید، حتی بیشتر از سرعت نور از هم دور می شوند.
      البته در این صورت نظریه های نسبیت اینشتین نقض نمی شود، زیرا،این کهکشان ها نیستند که دارند با چنین سرعتی در فضا به پیش می روند، بلکه این خود فضاست که در حال گسترده شدن و انبساط با آهنگی سریع است و تنها دارد کهکشان ها را با خود می برد. پس چون کهکشان ها با چنین سرعت هایی حرکت نمی کنند، بنابراین خدشه ای هم به هیچ قانون فیزیکی وارد نمی کنند.