Sonne-Wellenlängen-1024x576
مجموعه‌ای از تصاویر خورشید در طول‌موج‌های مختلف نشان می‌دهند چگونه رصد خورشید در طول‌موج‌های مختلف به آشکار ساختن زوایای مختلفی از سطح خورشید و اتمسفر آن کمک می‌کند.

تصاویر رنگارنگ که رصد‌خانه دینامیک ناسا به همراه دیگر تلسکوپ‌های زمینی و فضایی از خورشید در طول‌موج‌های مختلف به ثبت رسانده،‌ هیچ شباهتی به صفحه گرد و زرد‌رنگی که همیشه از ستاره عظیم زمین می‌بینیم ندارد. تلسکوپ‌های ویژه زمینی یا فضایی ناسا می‌توانند طیف‌هایی رنگارنگ از خورشید را فراتر از آنچه در برابر چشم انسان مرئی است، رصد کنند و ناسا دقت زیادی در مشاهده تصاویر به ثبت رسیده توسط این تلسکوپ‌ها به خرج می‌دهد، تصاویری که هر یک قطعه‌ای از اطلاعات درباره ترکیبات مختلف سطح خورشید و اتمسفر آن را در خود دارند.

ناسا برای نمایش دادن تنوع طول‌موج‌های مورد مطالعه خود،‌ تصویری رنگارنگ شبیه به لحافی چهل تکه را از خورشید به نمایش گذاشته که در آن می‌توان تکه‌هایی سبز،‌ آبی،‌ بنفش، نارنجی، سرخ،‌زرد و دیگر رنگ‌ها را از خورشید مشاهده کرد. به گفته کارن سی فوکس از مرکز گودارد ناسا،‌ در این تصویر نور سبز آبی،‌ نمایشگر نوری با حرارت پنج‌هزار و 500 انگستروم است که از ماده‌ای با درجه حرارت 10 هزار درجه فارنهایت، یعنی همان سطح خورشید می‌تابد. نور فرابنش شدید با درجه 494 انگستروم از اتم‌هایی بیرون می‌تابد که حرارت آنها 11 میلیون درجه فارنهایت است از این رو این رنگ طول موجی مناسب برای رصد شعله‌های خورشیدی است. به گفته سی‌فوکس با مشاهده خورشید در طول‌موج‌های مختلف که به واسطه تلسکوپ‌های دینامیک خورشیدی یا SDO، تلسکوپ استریو و تلسکوپ سوهو انجام می‌گیرند، دانشمندان می‌توانند چگونگی حرکت ذرات و حرارت را درمیان اتمسفر خورشید ردیابی کنند.
717606main_Sun-Wavelength-670
طول‌موج‌هایی که ناسا در تصاویر مختلف مورد مطالعه قرار داده و در انگستروم محاسبه کرده از این قرارند:

– 4500 انگستروم یا Å: نمایانگر سطح خورشید یا فوتوسفیر

1700 Å: نمایانگر سطح خورشید و لایه‌ای از اتمسفر آن به نام کروموسفیر است که درست در بالای فوتوسفیر واقع شده و مرز آغاز افزایش حرارت است.

1600 Å: نمایانگر ترکیبی در میان بخش بالایی فوتوسفیر و منطقه‌ای به نام منطقه انتقال است،‌ منطقه‌ای در میان کروموسفیر و کرونا که درجه حرارت در آن به سرعت بالایی افزایش پیدا می‌کند.

304 Å: این نور از کروموسفیر و منطقه انتقال تابیده می‌شود.

171 Å: این طول موج نمایانگر اتمسفر خورشید یا همان کرونا در زمان خاموشی آن است. همچنین نمایانگر قوس‌های مغناطیسی غول‌پیکری به نام حلقه‌های کرونایی است.

193 Å:نمایانگر بخشی داغتر از کرونا و مواد بسیار داغتری از خورشید است.

211 Å: نمایانگر بخش‌هایی بسیار داغتر و فعال‌تر مغناطیسی در کرونای خورشید است.

335 Å: این طول موج نیز نمایانگر بخشی داغتر و مواد بسیار داغی از کرونای خورشید است.

94 Å: این نور بخش‌هایی از کرونا را در حین شعله‌های خورشیدی مشخص می‌کند.

131 Å: داغترین مواد درون شعله‌های خورشیدی.

* انگستروم یا Å یکای طولی برابر با ۱۰ به توان منفی 10 متر است.

Read More : http://www.nasa.gov/mission_pages/sunearth/news/light-wavelengths.html

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.