بیگ بنگ: یک گزارش ملی در مورد وضعیت علم آمریکا نتیجه گرفت که ایالات متحده هنوز در علم و فناوری پیشرو است– به جز در یک اقدام حیاتی و تاریخی. برای اولین بار، چین از لحاظ حجم کل مقاله‌های علمی منتشرشده، از آمریکا پیشی گرفت – آماری که نشان می‌دهد پیشرفت‌های سریع در موفقیت‌های علمی چین در دهه‌های اخیر در سطح جهانی صورت گرفته است.

به گزارش بیگ بنگ، رئیس هیئت ملی علوم،  ماریا زوبر، می‌گوید: «گزارش امسال روندی را نشان می‌دهد که ایالات متحده به وسیله اقدامات S&T (علم و فناوری) هنوز پیشرو است اما در بخش‌های خاصی که برای کشور ما مهم است، پیشروی ما در حال کاهش است. مهم است که در خط مقدم علم بمانیم تا آن خطرات را کاهش دهیم.» گزارش دوسالانۀ شاخص‌های علمی و مهندسی به وسیله بنیاد ملی علوم ایالات متحده(NSF) منتشر شده است که نشانه‌های بی‌شماری از دستاورد علمی و مقیاس در سراسر کشورها را دنبال می‌کند (گزارش آنلاین 2018 در بیش از 1000 صفحه).

در میان آمارهای زیادی که منتشر شده است، پیشی گرفتن تولیدات تحقیقاتی چین از ایالات متحده ممکن است برای جامعه علمی آمریکا نگران‌کننده‌ترین باشد. در سال 2016، چین بیش از 426000 مطالعۀ علمی توسط پایگاه دادۀ Elsevier Scopus منتشر کرد – که در حدود 18.6 درصد از کل مطالعات بین‌المللی بوده است. برای اولین بار، ایالات متحده با انتشار 409000 مقالۀ منتشر شده، در جایگاه دوم قرار گرفت.

شاید این پیشرویِ عظیمی نباشد و در هنگام امتیازدهی به نقل قول‌ها از مقالات علمی، امتیاز تولیدات ایالات متحده هنوز هم بیشتر از چین باشد- گرچه هیچ یک از این کشورها رهبر جهانی در آن جبهه نیست. سوئد و سوئیس، و بعد از آنها ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین، پرنقل‌قول‌ترین انتشارات را تولید می‌کنند. پیشی گرفتن چین از ایالات متحده از لحاظ خروجی علمی، در تمام زمینه‌ها صادق نیست، و کشورهای مختلف نقاط قوت مختلفی دارند. به عنوان مثال، محققان در ایالات متحده و اتحادیه اروپا مقالات (و اختراعات) بیشتری در زمینة علوم زیست پزشکی تولید می‌کنند در حالی که چین و همچنین کره جنوبی در تحقیقات مهندسی پیشرو هستند.

از لحاظ اقدامات مالی، ایالات متحده هنوز پیشروی شگفت‌انگیزی را نشان می‌دهد، که بیشترین هزینه را صرف تحقیق و توسعه(R&D) می‌کند – 496 میلیارد دلار آمریکا، یعنی 26 درصد سهم کل جهانی – و بیشترین سرمایه‌گذاری در حدود 70 میلیارد دلار را به ارمغان می‌آورد. اما چین هم از آن دور نیست، که هزینه تحقیق و توسعه آن از سال 200 که به طور متوسط سالانه 18 درصد بود (ایالات متحده فقط 4 درصد بود) به سرعت افزایش یافت تا جایی که اکنون به 408 میلیارد دلار (21 درصد از کل جهانی) رسیده است و در سال 2016، 34 میلیارد دلار در سرمایه داد و ستد ثبت کرده است.

اقتصاددان رابرت جی. ساموئلسون در واشنگتن پست نوشت: «اعداد واقعی برای این سرعت وقوع، خیره‌کننده است. چین به ابرقدرت علمی و فنی تبدیل شده است – یا در آستانه تبدیل شدن است. نباید انتظارِ کمتر از آن را داشته باشیم.» گزارش شاخص‌های علمی و مهندسی هیچ دیدگاهی در مورد چگونگی سرمایه‌گذاری در سازمان‌های علمی ایالات متحده و اصلاح قلمروی از دست رفته برای منافع چین ارائه نمی‌دهد – اما بسیار روشن است که پیشروی در علم باید از بالا شروع شود و در حال حاضر این واقعا در داخل کشور یا خارج از آن رخ نمی‌دهد.

هر کسی حدس می‌زند که این امر در دو سال آینده چگونه دنبال خواهد شد، اما در 24 ماه آینده، ایالات متحده یک کارت گزارش دیگر دریافت خواهد کرد – و آن نتایج، محتمل‌الوقوع است. زوبر در Nature گفت: «ایالات متحده در علم و فناوری همچنان پیشروی جهانی است اما جهان در حال تغییر است و ما نمی‌توانیم نسبت به این موضوع بی‌توجه باشیم» این گزارش در وب سایت National Science Foundation موجود است.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.