بیگ بنگ: تیمی بین‌المللی از محققان به طور موفقیت‌آمیزی به توالی و تحلیل ژنوم سمندر مکزیکی یا اکسولوتل(Ambystoma mexicanum) پرداختند. این جانور می‌تواند قسمت‌های آسیب‌دیده بدنش را احیا کند.

به گزارش بیگ بنگ،این جانور فقط در بخش مرکزی مکزیک، کناره جنوبی مکزیکوسیتی و در کانال‌ها یا تالاب‌ها یافت می شوند. اکسولوتل‌ها سمندرهای آبی هستند، طول متوسط آنها به 20 سانتی‌متر می رسد اما تا 45 سانتی‌متر هم می توانند رشد کنند. آنها یک باله دمی دارند که از پشت سر تا بخش انتهایی بدنشان ادامه می یابد. آنها هیچگاه آب‌شش خود را از دست نمی دهند و می توانند بطور دائمی در زیر آب بمانند. این حیوانات می توانند اعضای خود را بازتولید نمایند؛ مثل بخش‌هایی از مغز که ویژگی بسیار مهمی تلقی می شود.

دکتر «سرگی نووشیلوف» محققی از موسسه بیماری‌شناسی مولکولی در وین اتریش و همکارانش گفتند: «برای درک کامل قابلیت بازتولید و اینکه چرا این قابلیت در اکثر گونه‌ها بسیار محدود است، دانشمندان باید به داده‌های ژنوم دسترسی داشته باشند تا تنظیم ژن و فرایند فرگشت(تکامل) را مورد مطالعه قرار دهند. تاکنون، ژنوم اکسولوتل قابل بررسی نبود چرا که 10 برابر بزرگتر از ژنوم انسان می باشد. فرایند توالی ژنوم با استفاده از ابزارهای موجود با محدودیت‌های زیادی همراه بوده است.»

دکترنووشیلوف و همکارانش جزو اولین کسانی هستند که توالی، تجزیه و تحلیل ژنوم اکسولوتل را در دستور کارشان قرار دادند؛ و جالب اینجاست که بزرگترین ژنومی است که تاکنون رمزگشایی شده است. با استفاده از پلتفرم PacBio که یک فناوری توالی ژنوم پیشرفته به شمار می رود، مجموعا 72 میلیون خوانش به توالی رسید. تحلیل‌های ژنومی از ویژگی‌های متعددی پرده برداشت که به منحصربفرد بودن این حیوان اشاره دارد.

محققان گفتند: «ما دریافتیم ژن‌های متعددی که تنها در اکسولوتل و سایر گونه‌های دوزیست وجود دارد، در بافت عضو بازتولید شده، بیان می شوند. نکته جالب این است که یک ژن رشد ضروری به نام PAX3 در ژنوم دیده نمی شود. ژن دیگری موسوم به PAX7 کارکردهای آن ژن را بر عهده گرفته است. هر دو ژن نقش‌های کلیدی در رشد عصبی و عضلانی ایفا می کنند.» دکتر نووشیلوف افزود: «حالا ما نقشه را در دستانمان داریم تا احیای ساختارهای پیچیده‌ای مثل پاها را مورد بررسی قرار دهیم. این یافته‌ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Nature منتشر شده است.