بیگ بنگ: آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا در حال ساخت تراشه و اجرای برنامه ی جدیدی است که در بدن کاشته شده و ارتباط میان مغز و کامپیوتر را فراهم می‌کنند.

brainآژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی موسوم به دارپا(DARPA) برنامه تحقیقاتی جدیدی راه اندازی کرده است که هدف از آن توسعه و گسترش یک سطح‌مشترک عصبی قابل کاشت است. این ابزار کاشتی در بدن قادر به فراهم ساختن وضوح سیگنالی و پهنای باند انتقال اطلاعات بی‌سابقه‌ای بین مغز انسان و دنیای دیجیتال شده است. سطح‌ مشترک به عنوان یک مترجم، برای تبدیل زبان الکتروشیمیایی مورد استفاده توسط نورون‌ها در مغز به صفر و یک‌های تشکیل دهنده زبان فناوری اطلاعات عمل می‌کند.

هدف این پروژه دستیابی به این پل ارتباطی از طریق یک ابزار زیست‌تجزیه پذیر است که ابعاد آن از یک سانتی‌متر بزرگ‌تر نیست. این برنامه (طراحی سیستم مهندسی عصبی (NESD) توانایی‌های تحقیقاتی در فناوری عصبی را تقویت می‌کند و یک بستری برای روش‌های درمانی جدید فراهم می‌کند. آلولدا ، مدیر برنامه NESD می‌گوید:« امروزه سیستم‌های سطح‌مشترک مغز-انسان مشابه با دو ابرکامپیوتر هستند که تلاش می‌کنند با استفاده از یک مودم 300-باودی ( واحد انتقال اطلاعات) با یکدیگر صحبت کنند. تصور کنید اگر ما ابزارهایمان را آنقدر ارتقاء دهیم تا یک کانال بین مغز انسان و ابزارهای الکترونیکی باز شود، چه چیزهایی امکان‌پذیر خواهد شد.»

به‌عنوان مثال می‌توان به ابزارهایی اشاره کرد که می‌توانند نقص‌های دیداری یا شنیداری را از طریق احساس اطلاعات دیداری یا شنیداری دیجیتالی درون مغز با یک وضوح و کیفیت بسیار بالاتر از فناوری‌های امروزی، برطرف کنند. سطح‌های مشترک عصبی کنونی تایید شده برای استفاده انسان، حجم بسیار زیادی از اطلاعات را تنها در 100 کانال ذخیره‌سازی می‌کنند و در هر کانال در هر لحظه سیگنال‌های ناشی از ده‌ها هزار نورون متراکم و جمع‌آوری می‌شوند. نتایج چنین سیستم‌هایی نامرتب و غیردقیق هستند. از سوی دیگر، برنامه NESD ، گسترش سیستم‌هایی را دنبال می‌کند که قادر هستند آشکارا و با هر یک از نورون‌ها در هر منطقه از مغز ارتباط برقرار کنند.

20160129_Highlight_75200407دستیابی به هدف‌های جاه‌طلبانه این برنامه و اطمینان یافتن از اینکه ابزارهای مدنظر پتانسیل کاربردی شدن را خواهند داشت یا نه، نیازمند چندین نوآوری در زمینه‌های بین‌رشته‌ای همچون علوم عصبی، زیست‌شناسی سنتزی، ابزارهای الکترونیکی کم مصرف، فوتونیک، ابزارهای پزشکی و مهندسی سیستم‌ها و تست‌های بالینی است. علاوه‌بر چالش‌های سخت‌افزاری برنامه، محققان NESD نیازمند گسترش روش‌های ریاضی و محاسبات عصبی پیشرفته به منظور انتقال اطلاعات بین ابزار الکترونیکی و نورون‌های غشایی هستند.

برای سرعت بخشیدن به این فرایند، برنامه NESD در نظر دارد تا با چندین صنعت پیشرو همکاری و شراکت کند. در فازهای بعدی برنامه، این شرکا می‌توانند در انتقال فناوری‌های حاصل از بخش تحقیقاتی به کاربردهای تجاری کمک شایانی کنند. ضمن اینکه برای آشناسازی شرکای احتمالی با اهداف فنی NESD، یک جلسه یک‌روزه به میزبانی DAPA برگزار خواهد شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: spacedaily.com