بیگ بنگ: کاوش های باستان شناسی جنوب تهران در محدوده خیابان مولوی، موجب کشف بی سابقه اسکلت انسانی متعلق به هفت هزار سال پیش شد.

تصویر مربوط به این خبر نمیباشد.
تصویر مربوط به این خبر نمیباشد.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، سرپرست گروه باستان شناسی این پروژه گفت: پیش از این، قدمت سکونت در محدوده شهری تهران براساس بقایای باستان شناسی در تپه های قیطریه به هزاره اول پیش از میلاد یعنی حدود سه هزار سال قبل باز می گشت. دکتر محمد اسماعیل اسماعیلی جلودار افزود: اکنون با این کشف منحصر به فرد، قدمت سکونت شهری پایتخت به هزاره پنجم پیش از میلاد یعنی هفت هزار سال قبل می رسد. وی با اشاره به یافتن یک ظرف سفالی ظریف که بالای سر این اسکلت به صورت برعکس قرار داشت، گفت: تاریخ گذاری مطلق این نوع از سفال قرمز منقوش، هم افق با فرهنگ چشمه علی شهرری و تپه های سیَلْک 2 کاشان، مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد است.

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی این کاوش‌ها از زمانی آغاز شد که دختری که اتفاقی در محدوده کارگاه فاضلاب مولوی عبور می‌کرده، متوجه تعدادی سفال در میان خاک‌های فاضلاب می‌شود، او این سفال‌ ها را به سازمان میراث فرهنگی می‌برد و پس از آن گروهی از باستان‌شناسان به این محدوده اعزام می‌شوند و در کاوش‌ها به این اسکلت چند‌هزار ساله و مجموعه دیگری از آثار با ارزش تاریخی می‌رسند.

در این کاوش که در خیابان مولوی حد فاصل میدان‌های محمدیه تا قیام انجام شده علاوه بر بقایای این اسکلت که با زانوان خمیده و دستانی که از آرنج به سمت بالا جمع شده، آثار دیگری شامل قطعات فراوان سفال‌های ساده و لعابدار از دوره‌های صفوی و قاجار، مصالح آجری و سنگی و تزیینات کاشی‌کاری، اشیای استخوانی و تکه ظرف‌های شیشه‌ای به دست آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه