بیگ بنگ: دانشمندان دانشگاه نیویورک در ایالات متحده آمریکا موفق شدند تا با بررسی ساختار عملکرد مغز به فعالیت ویژه بخشی از مغز پی ببرند که موجب ایجاد رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه می شود.

Nicholson_The Shiningتعدی و تجاوز به حریم دیگران در بین حیوانات و انسان ها امری رایج است. این امر به هیچ آموزشی نیاز نداشته و بسیاری از دانشمندان دلیل آن را مدارهای عصبی ویژه ای در مغز می دانند. به تازگی گروهی از محققان از مرکز تحقیقاتی دانشگاه نیویورک موفق به کشف ناحیه ای از مغز شده اند که در واقع طرح ریزی خشونت در آنجا انجام می شود. این منطقه نیز در ناحیه هیپوتالاموس مغز قرار دارد. با این حال، این تیم تحقیقاتی پژوهش های خود را تا کنون تنها بر روی موش ها انجام داده است.

بر اساس موسسه ملی بهداشت ناحیه هیپوتالاموس مغز به کنترل دمای بدن، گرسنگی و خواب می پردازد. باور دانشمندان بر این است که هیپوتالاموس به دلیل دریافت سیگنال ها از تمامی بخش های سیستم عصبی و تولید هورمون ها با استفاده از غده هیپوفیز رابط اصلی هورمون ها و سیستم های عصبی است. علاوه بر این هیپوتالاموس شکمی یک زیر مجموعه از هیپوتالاموس میانی است که در کنترل رفتار دخیل است.

دکتر دایو لین به عنوان یکی از راهبران این تحقیق در این باره بیان کرد: «هیپوتالاموس میانی یک جزء کلیدی از شبکه های اجتماعی تصمیم گیری مهره داران است و نقش بسیار زیادی در ابزار خشونت در انسان ها دارد.» سوال اصلی او و تیم همکارانش این بود که در شرایطی که هیچ محرکی وجود ندارد کدام یک از بخش های مغز موجب بروز رفتار پرخاشگرانه می شوند. برای پاسخ به این سوال، لین و همکارانش موش های نر را به گونه ای تربیت کردند که به موش های نر ضعیف تر حمله کنند. موش ها نیز مانند بسیاری دیگر از حیوانات زمانی که تحریک می شوند از خود رفتار پرخاشگرانه نشان می دهند به خصوص زمانی که احساس کنند تسلط بر فضای خود را از دست داده اند.

در این تصویر بخش هیپوتالاموس مغز انسان با رنگ زرد مشخص شده است.

سپس محققان موش های پرخاشگر را در محیطی خاص قرار داده و میزان پرخاشگری آنها را بررسی کردند. تاکید اصلی محققان نیز بر روی شمار دفعاتی بود که هر موش پرخاشگر بینی خود را وارد سوراخی می کرد که ممکن بود موشی دیگر در آن وارد شده باشد؛ به عبارت دیگر به نظر می رسید که این موش ها برای مبارزه آماده می شوند. به طور همزمان، لین و همکارانش به ردیابی فعالیت هایی پرداختند که در نقطه از هیپوتالاموس مغز موش پر رنگ تر جلوه می کرد.

نتیجه این تحقیق این بود که فعالیت سلول عصبی در بخش یاد شده از هیپوتالاموس درست قبل از زمانی که موش می خواست بینی خود را به سوراخی وارد سازد به اوج خود می رسید. محققان در این باره بیان کرده اند که این امر زمانی رخ می دهد که موش یاد شده حتی قربانی احتمالی خود را ندیده و بوی آن را نیز حس نکرده بود. سپس لحظاتی بعد از این که موش ضعیف تر خود را نشان داد فعالیت سلول عصبی در همان ناحیه از مغز موش پرخاشگر 10 برابر افزایش یافت.

منبع: medicaldaily