بیگ بنگ: یک گروه بین المللیِ از زیست شناسان استرالیایی و آمریکایی گونه ای جدیدِ آرکی با متابولیسمِ متان را کشف کردند.

آرکی ها در ابتدا در محیط های خشن یافت شدند، مثل چشمه های آبگرم آتشفشانی. این عکس متعلق به پارک ملی یلوستون است.
آرکی ها در ابتدا در محیط های خشن یافت شدند، مثل چشمه های آبگرم آتشفشانی. این عکس متعلق به پارک ملی یلوستون است.

به گزارش بیگ بنگ، این کشف با استفاده از تکنیک هایی صورت گرفت که توالی دی.ان.ای را در مقیاس بزرگی قرار می دهند و این توالی ها را با استفاده از ابزارهای محاسباتیِ پیشرفته در ژنوم هایی جمع آوری می کنند. دکتر جن تایسون از دانشگاه کوینزلند، نویسنده ی ارشدِ این پژوهش می گوید: «میکرو اُرگانیسم ها را در آبِ موجود در آبخوان عمیق زغال سنگ با عمق 600 متر در زیر سطح ِ حوزه آبخیزِ سورت در نزدیکی رم، کوینزلند نمونه برداری کردیم و ژنوم های اُرگانیسم هایی که قادر به متابولیسم متان بودند را بازسازی کردیم. به لحاظ سنتی، این نوع ارگانیسم هایی که متان، مصرف می کنند در بین گروهی از میکرو اُرگانیسم ها به نام پَهن‌باستانیان (نام علمی: Euryarchaeota) وجود دارند.»

seaاین آرکیِ تازه کشف شده به گروهی به نام پهن باستانیان تعلق دارد، این گروه از میکرو اُرگانیسم های یافت شده در محدوده ی وسیعی از محیط ها قرار دارند که از لحاظ تکاملی نیز متنوع هستند. دکتر تایسون این چنین توضیح می دهد: «به جهت قیاس، این یافته همانند شناختِ خرس های سیاه و قهوه ای است و سپس مواجهه با یک پاندای غول پیکر است. این مسئله باعث شگفتی مان می شود: چه تعداد گونه های دیگری از میکرو اُرگانیسم های تغذیه کننده ی متان در آنجا وجود دارد که علم هنوز شناسایی نکرده است؟» این تحقیق از آن جهت اهمیت دارد که دانش ما از تنوع حیات بر روی زمین را توسعه می دهد و بیان می کند که اُرگانیسم های دیگرِ درگیر در بازیافتِ کربن و تولیدِ متان را فراموش کرده ایم. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله ی Science منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

    1. سوال قشنگیه. اینکه خروجی بازدم این میکروارگانیسم ها چیه جذاب خواهد بود. شاید اینگونه اکتشافات در مورد موجودات زنده روی کره زمین، به ما درک بهتری از احتمال وجود حیات ها دهد و در نتیجه درصد وجود حیات های غیر زمینی در منظومه شمسی با شناسایی چنین موجوداتی، نه تنها محدود به زمین نشده بلکه حتی احتمال وجود حیات بر روی دنباله دارها و هر گونه جسمی در فضا وجود داشته باشد.