بیگ بنگ: بررسی استخوان‌های فسیل شده لوسی، انسان‌تباری با ۳.۲ میلیون سال قدمت، نشان می‌دهد که علت مرگ او سقوط از بلندی، به احتمال زیاد سقوط از یک درخت بوده است.

مجموعه استخوان‌های لوسی

به گزارش BBC، سیتی‌اسکن استخوان‌های لوسی آسیب‌هایی را نشان می دهد که شبیه به آسیب‌های استخوانی ناشی از افتادن در انسان‌های امروزی است. این یافته این نظریه را تقویت می کند که انسان‌وارهای جنوب عفار(Australopithecus afarensis) حداقل بخشی از زندگی خود را روی درخت می‌گذرانده‌اند. این تحقیق را تیمی از دانشمندان آمریکایی و اتیوپیایی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که یک سقوط “عمودی” به احتمال زیاد علت مرگ لوسی بوده است.

پروفسور جان کاپلمن از دانشگاه تگزاس در آستین می‌گوید بررسی استخوان‌های لوسی مشابه چیزی است “که همه روزه در در اورژانس‌های تمام دنیا” انجام می‌شود: «ما آنجا نبودیم و چیزی ندیدیم اما مجموعه شکستگی‌هایی که ما تشخیص دادیم کاملا با آنچه در حجم عظیمی از کتاب‌های ارتوپدی بعنوان شکستگی بر اثر افتادن از بلندی آمده مطابقت دارد.»

پروفسور کاپلمان و بررسی روی استخوان‌های لوسی

لوسی که فسیل استخوان‌هایش در سال ۱۹۷۴ در عفار اتیوپی کشف شد نام خود را از ترانه بیتلز، “لوسی در آسمان با الماس‌ها”، گرفته چون در زمان کشف فسیل‌ها، گروه اکتشافی دائم به این ترانه گوش می‌کردند. فقط چهل درصد از استخوان‌های لوسی به دست محققان رسیده است اما این انسان‌وار توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد و یکی از معرف‌ترین فسیل‌ها از اجداد انسان امروزی است. لوسی که حدود ۱.۱ متر قد داشته در زمان مرگ زن جوانی بوده است.

شواهدی در دست است که انسان‌واران جنوب عفار ایستاده و روی دو پا راه می رفته‌اند و بر خلاف اجداد خود قدرت گرفتن با پاهایشان را از دست داده بودند. علاوه بر این بالاتنه آنها برای بالا رفتن بسیار مناسب بوده است. فسیل لوسی مثل بسیاری از فسیل‌ها شکستگی‌های متعدد دارد اما دانشمندان با سی‌تی‌اسکن سعی کردند مشخص کنند کدام شکستگی محصول زمان زندگی و مرگ لوسی بوده و کدام یک بعد از مرگ او ایجاد شده است.

بازسازی چهره ی لوسی

به گفته پروفسور کاپلمن که سی سال است در مورد لوسی تحقیق می‌کند، استخوانها لوسی با مجوز دولت اتیوپی در خفای کامل برای سی‌تی‌اسکن با وضوح زیاد به دانشگاه تگزاس منتقل شده و مدت ده روز، بی وقفه روز و شب از او تصویربرداری شده است. با استفاده از این تصاویر که جزئیات بسیار ریز استخوانهای لوسی را نشان داد چندین شکستگی “مویی” در استخوانها لوسی پیدا شد. این نوع شکستگی شبیه این است که که ترکه‌ای را خم کنید تا ناگهان بشکند. این اتفاق در استخوان‌های یک انسان زنده و سالم رخ می‌دهد.

پروفسور کاپلمان می گوید:« لوسی وقتی زنده بوده دچار این شکستگی‌ها شده اما علامت بهبود و جوش‌خوردگی در استخوان‌های او دیده نمی‌شود، بنابراین به احتمال زیاد این شکستگی‌ها در زمان مرگ لوسی حادث شده‌اند. اگر به شکستگی دنده‌ها نگاه کنید، دنده اول شکسته که نادرترین شکستگی دنده است. این یعنی ضربه بسیار شدیدی به قفسه سینه وارد شده بود.»

نحوه ی افتادن و در نتیجه مرگ لوسی

پروفسور نانسی لاول از دانشگاه آلبرتا درباره یافته‌های پروفسور کاپلمان می‌گوید: «ظاهرا تخیلی به نظر می‌رسد اما چیزی وجود ندارد که تفسیر او را نقض کند. خرد شدن سر استخوان بازوی لوسی مهمترین تکه این پازل است. اگر فرضیه ما درست باشد لوسی وقتی دستش را دراز کرده تا چیزی را بگیرد سقوط کرده است.» به جز این در جمجمه، آرواره، مهره‌ها، لگن، مچ پا و استخوان‌های پای لوسی هم شکستگی وجود دارد. محققان کپی سه بعدی تصویر سر استخوان بازوی لوسی را به متخصصان ارتوپدی نشان داده‌اند و تاکنون همه نظر آنها این فرضیه را تایید کرده‌اند.

پروفسور کاپلمان می‌گوید کپی سه بعدی اسکن اسخوان را در ابعاد بزرگ چاپ کرده تا کاملا شبیه استخوان انسان به نظر برسد و جراحان آگاه نبوده‌اند که به تصویر یک استخوان ۳.۲ میلیون ساله نگاه می‌کنند. دولت اتیوپی با انتشار تصاویر سه بعدی شانه راست و زانوی چپ لوسی موافقت کرده تا هر کس علاقمند است آن را چاپ کند و خودش استخوان‌ها و فرضیه ما را ارزیابی کند.

یک شکستگی در استخوان بازوی لوسی در این تصویر دیده می شود

پروفسور لاول که تفسیر پروفسور کاپلمان را کاملا متقاعدکننده می‌خواند می‌گوید مرگ بر اثر افتادن از نردبان یا درخت اتفاقی است که می‌افتد و نیازی هم نیست که درخت خیلی بلند باشد: «علاوه بر این ما واقعا فکر می‌کنیم منطقه‌ای که فسیل لوسی در آن پیدا شده در زمان مرگ او درخت داشته است.»

پروفسور کریس استرینگر از موزه تاریخ طبیعی لندن می‌گوید این سناریوی مرگ بر اثر افتادن از درخت با آنچه ما از انسان‌وارهای جنوب عفار می‌دانیم جور در می‌آید: « آنها برای تغذیه، بعنوان سرپناه و برای محافظت از خود زمان‌هایی را بالای درخت می گذراندند. اگر لوسی جوان بوده مطمئنا بالای درخت برایش امن‌تر از روی زمین بوده که در آن شکارچیان پرسه می‌زدند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC