بیگ بنگ: محققان آمریکایی شبکه‌ جدیدی را در بدن انسان کشف کردند که گذرگاهی برای جریان مایعات محسوب می‌شود. بر اساس این تحقیقات بخش‌هایی از بدن که قبلا تصور می‌شد ساختاری متراکم دارند، در واقع دربرگیرنده فضاهایی پر از مایعات هستند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، این شبکه مایعات که زیر سطح پوست و بین عضلات قرار دارد سیستم گوارش، ریه‌ها و سیستم دفع ادرار را پوشش می‌دهد. همچنین دسترسی به این شبکه امکان نمونه‌برداری از مایعات میان‌بافتی را فراهم می‌کند که یک ابزار توانمند برای تشخیص انواع بیماری‌ها است. به اعتقاد محققان ممکن است این شبکه پر از مایعات، عملکردی شبیه به ضربه‌گیر داشته باشد و مانع آسیب دیدگی بافت‌ها، عضلات و رگ‌ها شود. مایعات این شبکه به سیستم لنفاوی سرریز می‌شوند و به همین علت زمانی که سرطان به این شبکه می‌رسد با سرعت زیادی در تمام بدن گسترش می‌یابد.

بر اساس تحقیقات سلول‌های تشکیل‌دهنده این شبکه در سایر فرآیندهای بدن از پیری پوست گرفته تا سفتی اندام‌ها و پیشرفت بیماری‌های التهابی نیز نقش دارند. این کشف جدید زمینه را برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان و بیماری‌های مرتبط با افزایش سن فراهم می‌کند. این اولین بار است که یک ساختار میان‌بافتی به عنوان یک اندام مستقل در بدن به رسمیت شناخته می‌شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Scientific Reports منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه