بیگ بنگ: پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins) با انجام آزمایش بر روی موش‌ها، شواهد مهم و جدیدی را ارائه کرده اند که دوزهای بالای کوکائین باعث مرگ سلول های مغزی می شوند.

cocaine اتوفاژی یک فرآیند است که طی آن سلول‌ها به معنای واقعی کلمه محتویات سیتوپلاسمی خود را تجزیه می‌کنند. نتایج محققان علاوه بر این ارائه دهنده یک پادزهر به نام CGP3466B نیز بود. این پژوهش که در دانشگاه جانز هاپکینز انجام شد همچنین نشانه‌هایی از اتوفاژی در سلول‌های مغز موش‌هایی را یافت که مادران آنها در دوران بارداری کوکائین مصرف کرده بودند.

دکتر سولومون اسنایدر گفت که این اطلاعات به ارائه یک بینش برای استفاده از یک ترکیب شناخته شده می‌پردازد که با این پروسه تداخل داشته و از بروز آسیب جلوگیری می‌کند. پس از اینکه در سال 1990 کشف شد که سلولهای مغزی با استفاده از گاز نیتریک اکسید به برقراری ارتباط می‌پردازند، اسنایدر و تیم تحقیقاتی وی چند دهه وقت صرف مطالعه تاثیرات آن کردند.

brain-cell-deathدر سال 2013، محققان دریافتند که نیتریک اکسید در مرگ سلولی ناشی از کوکائین از طریق تعاملات آن با آنزیم GAPDH نقش بسزایی دارد. این تیم تحقیقاتی سلول‌های عصبی مغز موش را برای بدست آوردن سرنخ مورد بررسی قرار دادند. اسنایدر می‌گوید سلول‌ها، مانند کل جانوران در اثر حرارت شدید ، سموم و ضربه‌های فیزیکی می‌میرند و همچنین می‌توانند به سه روش که از لحاظ شیمیایی توسط پروتئین‌های مختلف برنامه‌ریزی و کنترل می‌شود، دست به خودکشی بزنند. این پژوهش در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: hopkinsmedicine.org