بیگ بنگ: نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد دست‌کم سه چهارم از ژنوم انسان از دی‌ان‌ای غیرکاربردی و بی‌مصرف تشکیل شده‌است که دانشمندان آن را دی‌ان‌ای زباله نامیده‌اند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، از زماني كه واتسون و كرك سازه مارپيچي دي‌ان‌اي را در دهه 1950 كشف كردند،‌ دانشمندان در تلاش بوده‌اند تا دريابند چه بخشي از ژنوم،‌انسان را به انسان تبديل مي‌كند و اكنون يك زيست‌شناس بيولوژيكي مي‌گويد پاسخ اين پرسش در چند محاسبه ساده رياضي نهفته‌ است. محاسبات دن گراور در دانشگاه هيوستون تگزاس نشان مي‌دهد بخش كاربردي ژنوم انسان احتمالا از 10 تا 15 درصد از كل دي‌ان‌اي تشكيل شده‌است و اين مقدار در بهترين حالت 25 درصد خواهد بود.

مابقي ژنوم،‌يعني بخشي بين 75 تا 90 درصد از دي‌ان‌اي انسان، دي‌ان‌اي زباله است: بخشي از دي‌ان‌اي كه نه مخرب و مسموم است و نه كارايي دارد از اين رو زباله محسوب مي‌شود،‌ توده‌اي از توالي نوكلئوتيدي درهم و آشفته كه در زمينه رمزگشايي از پروتئين‌ها فعاليتي ندارند، فرايندي كه اساس همه واكنش‌هاي شيميايي است كه درون بدن انسان رخ مي‌دهد.

منطق مدل گراور براساس شيوه ورود جهش‌هاي ژنتيكي به درون دي‌ان‌اي و چگونگي بهره‌برداري بدن انسان از اين جهش‌ها به نفع خويش است. اين جهش‌ها كه به جهش‌هاي زيانبار شهرت دارند،‌ در گذر زمان در ژنوم انسان بروز مي‌كنند و به آرامي چهار پايه شيميايي كه دي‌ان‌اي را مي‌سازند را دچار تحول مي‌كنند: دنين، سيتوزين، گوانين و تيمين.

زماني كه دي‌ان‌اي زباله دچار جهش مي‌شود،‌ خنثي درنظر گرفته مي‌شوند، زيرا كد ژنتيكي آنها غيرفعال است اما زماني كه جهش‌ها در بخش فعال ژنوم رخ مي‌دهند معمولا مضر و حتي مرگبار مي‌شوند. از اين رو از ديدگاه تكاملي براي انسان غيرفعال بودن بخش بيشتر ژنوم سودمند‌تر خواهد بود زيرا بخش كوچكتري از آن در معرض جهش‌هاي مرگبار قرار خواهد گرفت. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Genome Biology and Evolution منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. در مقاله در مورد dna و بخش trash یا اشغال و بی مصرف ان باید ذکر کنم که این یک اظهار نظر بچه گانه و غیر علمی و اشتباه می باشد.
    چون الان دانشمندان نمی دانند که نقش بیشتر قسمت های ژنوم و dna چیست و هیچ ساختار یک ژن را جهت تولید پروتئین ندارد دلیل بر بی مصرف و یا بیهوده و یا بیخودی ان نمی باشد. ضعف علمی ما دلیل بر بی استفاده بودن بخش بزرگی از ژنوم نمی باشد.
    هرچند که تئوری های متعددی در این زمینه مطرح شده …. همچون، محل تکامل و ساخته شدن ژن های جدید بر اثر mutation, و یا rearrengment کد های ژنی این قسمت و یا تبلور و تولد بخش های کنترل ژن ها و جایگاه تعامل با محیط وووو.
    این بخش از ژنوم جایگاه تولد ژن های جدید و المانت های کنترل ژن ها و تعامل interact فشارهای انتخابی تکامل selection pressure و محیط بر روی ژنوم می باشد. قسمت های دیگر dna و ژنوم نقش مشخصی دارند و دستکاری در انها هزینه بر می باشد ولی در این بخش ها هزینه بر نمی باشد و پتانسیل اتفاق و تغییرات های مفید و جالب و جدید در ژنوم قابل قبولتر برای ارگانیسم می باشد. یک دریچه ای دیگر جهت ایجاد و تولد تغییرات ژنتیکی با هزینه ای کمتر. آجر های اماده که ترکیب مشخصی ندارد و اماده ارایشی جدید جهت تولد تغییرات ژنوم و ژن های جدید؟؟!!

    ??!!There is nothing with no purpose in Nature/Creation
    ??!!Beauty is in the eye of beholder
    تشکر
    خدا قوت