نقطه اعتدال زمین در حال چرخش

بیگ بنگ: چه زمانی خط میان روز و شب عمودی می شود؟ فردا. فردا نقطه اعتدال در سیاره زمین است، زمانی از سال که روز و شب تقریبا برابر هستند. در نقطه اعتدال، خط فاصل میان دو بخش روز و شب به حالت عمودی در می آید و قطب های شمال و جنوب را به یکدیگر پیوند می دهد.

این ویدئوى تایم لپس نقطه اعتدال را با نشان دادن یک سال کامل در زمین در طی دوازده ثانیه به تصویر می کشد. ماهواره هواشناسی از مدار زمین ثابت این تصاویر مادون قرمز زمین را در زمان محلی یکسان تهیه کرده است. تهیه این ویدئو در نقطه اعتدال ماه سپتامبر ۲۰۱۰ آغاز شد، یعنی زمانی که خط فاصل میان شب و روز در حالت عمودی قرار داشت.

با چرخش زمین به دور خورشید، خط فاصل به طریقی کج می شود که در طول روز نور کمتری را برای نیمکره شمالی فرآهم می آورد؛ لذا فصل زمستان بر بخش شمالی حاکم می شود. با سپری شدن ماه های سال، نقطه اعتدال مارس ۲۰۱۱ بصورت نیمه در ویدئو ثبت شد. این بار خط فاصل به سمت مخالف کج شده و باعث فرا رسیدن زمستان در نیمکره جنوبی می گردد. این سال با نقطه اعتدال سپتامبر پایان می پذیرد.

منصور نقی لو

نویسنده این مطلب: منصور نقی لو، کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی علاقمند به نجوم، کیهان شناسی، فرگشت، اکتساب زبان اول، یادگیری زبان دوم و بعنوان نویسنده علمی- نجومی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.