بیگ بنگ: کتاب « برای عشق به فیزیک » کتابی است که وی درباره داستان زندگی علمی خود و سال های تدریس فیزیک نوشته است. این کتاب به شما کمک می کند تا جهان را جور دیگری ببینید، پرسش هایی را مطرح کنید که پیش از این نمی‌کردید، رنگین‌کمان را آن‌گونه ببینید که قبلا نمی‌دیدید و بیشتر روی زیبایی دلپسند فیزیک تأکید می کند تا ریزه‌کاری‌های ریاضی. فیزیک در این کتاب ابزاری است که کارکرد جهان اطراف تان را توضیح می‌دهد و زیبایی و ظرافت خیره‌کننده آن را به شما نمایان می کند.

book_11

براي عشق به فيزيك: شگفتي‌هاي فيزيك از انتهاي رنگين‌كمان تا لبه زمان
———————————————————
For The Love Of Physics: From the End of the Rainbow to the Edge of Time

نويسنده: والتر لووين – والتر گلداشتاين( Walter Lewin , Warren Goldstein)
ترجمه: جميل آريايي
انتشارات: شركت سهامي انتشار، با همكاري انتشارات حرير
چاپ دوم، 1392
تعداد صفحه: 352

با قد یک صد و هشتاد سانتی متر و تکیده، پیراهن آبی رنگی شبیه پیراهن کار به تن دارد که آستین هایش را بالا داده است، با شلواری خاکی، و جورابهایی سفید و سندل به پا، پروفسور در جلو تالار درس عقب و جلو می رود، با حرارت سخن می گوید، ژست می گیرد، گاهی هم برای تاکید بین تخته سیاه های چند لایه ای و میز آزمایشگاهی که تا کمرش بالا آمده لحظه ای درنگ می کند. چهارصد صندلی را که در شیبی آرام و رو به بالا در برابر او صف کشیده اند دانشجویانی اشغال می کنند که از سرجای خود سرک می کشند و از پروفسور خود آنی چشم بر نمی دارند، پروفسوری که نشان نمی دهد تار و پودش سرشار از انرژی است. با پیشانی بلند، موی خاکستری پریشان، عینک و قدری لهجه اروپایی انسان را یاد دکتر براون در کتاب سفری به اینده نوشته کریستوفر لوید می اندازد، همان دانشمند مخترع، احساساتی، پر حرف و کمی دیوانه.

اما اینجا گاراژ دکتر براون نیست، اینجا انستیتوی تکنولوژی ماساچوست ام آی تی است.، مهمترین دانشگاه علوم و مهندسی در ایالت متحده، چه بسا در دنیا است و کسی که کنار تخته درس می دهد پروفسور لووین است. مجله نیویورک تایمز روی جلد شماره ماه دسامبر سال 2007 خود، والتر لووین را “ستاره اینترنتی” معرفی کند که ویدئوهای درس فیزیک خود را برای استفاده عموم در سایت های ام آی تی، یوتیوب و … به ارث گذاشته است. پرفسور والتر لووین استاد فیزیک نام آشنای دانشگاه ام آی تی با نگرشی خاصی و متفاوت به فیزیک زندگی بسیاری از مردم در سراسر دنیا را تغییر داده است. تبحر وی آشنا ساختن مردم با دنیای خودشان است، دنیایی که در آن زندگی می‌کنند و با آن انس دارند اما هنوز مثل فیزیکدان آن را نمی‌بینند.

بیش از یک قرن است که او نخستین بار پا به کلاس گذاشته است و دانشجویان را به کره ماه می برد. آنها را پیوسته با اسرار و زیبایی های جهان طبیعی، از آزمایش پایستگی انرژی، رنگین کمان گرفته تا ستارگان نوترونی، از استخوان موش تا اصوات موسیقی، مدهوش کرده است و آنها را با تلاشی که دانشمندان و هنرمندان برای تبیین، تعبیر و نمایش این جهان انجام داده اند آشنا کرده است. والتر لووین یکی از شیداترین، فدایی ترین و ماهرترین راهنمایان علمی به جهان است که امروزه در قید حیات است. در فصل های که پیش رو دارید همین که او پرده از راز یک عمر عشق به فیزیک بر می دارد و شما ر در آن شریک می کند این شیدایی، فداکاری و مهارت را خود تجربه خواهید کرد. از سفرتان لذت ببرید.

فصل‌هاي كتاب:
مقدمه
فصل اول: از درون هسته تا ژرفاي فضا
فصل دوم: اندازه‌گيري، خطا، و ستارگان
فصل سوم: اجسام در حال جركت
فصل چهارم: جادوي نوشيدن با ني
فصل پنجم: فيزيك رنگين‌كمان
فصل ششم: هماهنگي تارها و بادها
فصل هفتم: شگفتي‌هاي الكتريسيته
فصل هشتم: اسرار مغناطيس
فصل نهم: پايستگي انرژي
فصل دهم: پرتوهاي ايكس فضاي خارج
فصل يازدهم: روزهاي آغازين رصد بالوني پرتوهاي ايكس
فصل دوازدهم: فجايع كيهاني، ستارگان نوتروني و سياه‌چاله‌ها
فصل سيزدهم: باله‌ي آسماني
فصل چهاردهم: رگبارنده‌هاي پرتوهاي ايكس
فصل پانزدهم: راه‌هاي ديدن
پيوست 1
پيوست 2

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه