اين كتاب راهنماي جامعي است براي هر ستاره‌شناس آماتوري كه علاقه‌مند است مطالعاتي بيش از نگاه كردن به ستاره‌ انجام دهد. اگر يك تلسكوپ شخصي داريد و مي‌خواهيد بدانيد كه چگونه به بهترين شكل از آن استفاده كنيد، يا اگر به فكر خريد يك تلسكوپ هستيد و نمي‌دانيد از كجا شروع كنيد، اين كتاب را مطالعه كنيد.

ستاره ‌شناس آماتور نوين

راهنماي علاقه‌مندان به دنياي ستاره‌شناسي

The Modern Amateur Astronomer

نوشته‌ي : گروه نويسندگان

ويراسته‌ي : پاتريك مور

ترجمه: دكتر تقي عدالتي،  زهره‌ي اشرفي

انتشارات: آستان قدس رضوي

 موضوع: نجوم،  ابزارهاي نجومي، تلكسوپ‌ها، نجوم كروي

چاپ چهارم، 1387

تعداد صفحه: 188

وب‌سايت ناشر:  www.behnashr.com

قيمت:  2200 تومان

از مجموعه‌ي دانش معاصر

A-

ستاره‌شناسي همواره يكي از معدود علومي بوده است كه آماتورها (افراد غير حرفه‌اي) توانسته‌اند سهم زيادي در آن داشته باشند. در حقيقت در گذشته‌اي نه چندان دور بسياري از پيشگامان ستاره‌شناسي آماتور بودند.

ستاره‌شناسان آماتور، آسمان شب را خيلي بهتر از ستاره‌شناسان حرفه‌اي كه وقت خود را صرف نگاه‌كردن به صفحه‌ي مانيتور نموده و به ندرت چشم خود را پشت عدسي تلسكوپ مي‌گذارند،  مي‌شناسند.

امروزه همچون گذشته، تلسكوپ يك وسيله‌ي ضروري براي ستاره‌شناسي آماتوري است اما يك ستاره‌شناس آماتور امروزي مي‌تواند از فن‌هايي استفاده نمايد كه ممكن است كاملاً وراي توان او (يا استعداد شخصي او) در چند دهه‌ي گذشته باشد و مي‌تواند تجهيزات جديدي را به كار ببرد و از فناوري‌هاي الكترونيك امروزي نهايت استفاده را ببرد. براي مثال ستاره‌شناسان آماتور بسياري وجود دارند كه CCD هاي شخصي آنها در به وجود آوردن كارهاي استاندارد حرفه‌اي، بسيار كارآمد هستند.

هر  فصل از اين كتاب از  يك ديدگاه شخصي نوشته شده است. پاتريك مور ويراستار اين كتاب، دقت كرده  تا ايده‌ها و ترجيحات نويسنده و سبك نوشتن واحد را كنار گذارد. ممكن است عنوان‌هاي مشابه توسط بيش از يك نويسنده و اغلب با كمي تفاوت بحث شده باشد كه كاملاً سنجيده شده و عمدي است.

به قسمتي از اين كتاب توجه فرماييد:

هيچ چيز بدتر از تلسكوپي نيست كه شما نتوانيد آن را روي شيئي كه مي‌خواهيد ببينيد، اشاره كنيد.  نصبي كه ناهموار يا لق است و به شدت تكان مي‌خورد، همواره باعث ناراحتي و نااميدي خواهد بود.

دو نوع اصلي نصب وجود دارد:

1)       نصب سمت – ارتفاعي

2)      نصب استوايي

نصب  سمت‌- ارتفاعي به شما اجازه مي‌دهد تلسكوپ در يك صفحه‌ي عمودي و افقي تاب بخورد. با استفاده از تلسكوپ‌هاي شكستي كه به طور صورت سمت‌- ارتفاعي نصب شده‌اند، دسترسي به ستارگاني كه در سمت‌الرأس ما قرار دارند، مشكل است.

ممكن است نصب به وسيله‌ي دنده‌هاي ماشيني كه آهسته حركت مي‌كنند و معمولاً توسط دكمه‌هايي به كار انداخته مي‌شوند، مجهز شوند كه شما را قادر مي‌سازد تلسكوپ را به آرامي به سمت بالا، پايين، چپ يا راست حركت دهيد. اين‌گونه كنترل‌هاي آرام و آهسته مفيد است اما لازم است آرام  و بدون واكنش شديد با آن كار كنيد.

محدوديت‌هاي يك نصب سمت‌- ارتفاعي وقتي آشكار مي‌شود كه بخواهيد يك شي‌ء را به مدت طولاني يا با بزرگنمايي بالا مشاهده كنيد. شما مجبوريد با مهارت دو دستگيره‌ي آن را به دنبال اشيا همان‌طور كه در عرض آسمان حركت مي‌كنند، حركت دهيد كه لااقل من ايجاد هماهنگي آن را دشوار يافتم.

در بسياري از تلسكوپ‌هاي تجاري كه به سمت‌ – ارتفاعي نصب شده‌اند، از نصب چگالي استفاده مي‌شود. در اين نوع نصب، لوله‌ي تلسكوپ در هر طرف به وسيله‌ي يك شاخه‌ي فلزي نگهداري مي‌شود.

نوع به خصوصي از نصب سمت – ارتفاعي براي استفاده از تلسكوپ‌هاي انعكاسي بزرگ عموميت پيدا كرده‌اند.

اين نصب دابسونين (Dabsonian) مي‌باشد كه توسط يك راهب آمريكايي به نام دابسونين براي استفاده از تلكسوپ‌هاي انعكاسي ساده و بزرگ اختراع شد.

master-MEAD378

نصب دابسونين بر روي وسيله‌ي بسيار نرمي كه از يك پلاستيك به نام پلي‌تترافلئوراتيلن، ساخته شده است، تكيه داده مي‌شود. PTEE گاهي اوقات با نام معروف آن يعني تفلون شناخته مي‌شود كه سخت و بسيار لغزنده است. تلسكوپ انعكاسي بايد دقيقاً تراز شده باشد به طوري‌كه در هر زاويه‌اي ثابت بماند. ليكن با اين كار حتي يك تلسكوپ بزرگ و سنگين نيز مي‌تواند با نوك انگشتانتان در هر جهتي حركت داده شود. اگر لازم باشد، به طور حساس و ظريف.

نصب‌هاي دابسونين چهار مزيت بزرگ دارند …

فهرست مطالب

عنوان

مقدمه:  پاتريك مور

فصل اول:  اصول اپتيكي (نوري)

فصل دوم:  خريد تلسكوپ

فصل سوم:  تلسكوپ‌هاي تجاري

فصل چهارم:  رصدخانه‌ها و تلسكوپ‌ها

فصل پنجم:  تلسكوپتان را خودتان بسازيد

فصل ششم:  ابزار كمكي

فصل هفتم:  فن‌آوري الكترونيك و اخترشناسان آماتور

فصل هشتم:  گام‌هاي اوليه در محاسبات نجومي

فصل نهم:  طيف‌نماهاي نجومي

فصل دهم:  عكس‌برداري نجومي

فصل يازدهم:  انجمن‌هاي نجومي

واژه‌نامه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه