بیگ بنگ: نقش اساسی آب در حیات بشری از تمدن‌های باستانی گرفته تا تمدن‌های امروزی بر همگان آشکار است. همه‌ی تمدن‌های باستانی در نزدیکی منابع آب بنا شده‌اند. وجود آب، آبادی و ثروت به همراه داشته؛ و نبود آن مشکلات عدیده و چالش بین دولت‌ها و ملت‌ها را. این کتاب به این موضوع می‌پردازد که آیا آب منحصر به زمین است؟ آیا می‌توان آب را در نقاط دیگر منظومه شمسی یا در کهکشان‌های دور یافت؟ در منظومه‌ شمسی اجرامی مانند دنباله‌دارها و قمر سیارات غول‌پیکر از بخش زیادی آب تشکیل شده‌اند.

01-4نام اصلی: Water in the universe
آب در گیتی
نوشته: آرنولد هانس لمایر
ترجمه: امیر نظام امیری، فاطمه همتیان
ناشر: مازیار
موضوع: زیست شناسی فرا زمینی، کیهان شناسی
چاپ اول 1395
تعداد صفحه: 288

دانلود بخشی از کتاب

آب بعد از انفجار نخستین نسل ستارگان درخشان در ۱۰۰ میلیون سال پس از تاریخ گیتی به وجود آمد. ارسال ماهواره‌ها و سفینه‌های فضایی به نقاط دوردست حکایت از وجود سفره‌های یخی در بعضی از سیارات و قمر آن دارد. خوشبختانه هیدروژن که یکی از عناصر تشکیل‌ دهنده آب است، فراوان‌ترین عنصر در گیتی است و از نظر تعداد اتم‌ها ۹۰% ماده در گیتی را تشکیل می‌دهد و از نظر وزنی ۷۵% ماده را.

پروفسور آرنولد هانس‌لمایر، استاد اخترفیزیک در دانشگاه گراتس، دومین دانشگاه قدیمی اتریش است. حوزه‌های اصلی فعالیت هانس‌لمایر، فیزیک خورشیدی شامل فعالیت، چرخه‌ها و آب و هوای خورشید و همچنین بررسی خطراتی است که فعالیت‌های خورشیدی برای ماهواره‌ها و ماموریت‌های حامل فضانوردان دارد. حوزه‌ی دیگر فعالیت او اخترفیزیک است: ستاره‌های خورشیدسان، سیارات فراخورشیدی، حیات در گیتی، ستاره‌های والد سیارات، انرژی تاریک و لنزهای گرانشی است.

فهرست مطالب:

فصل یک: آب در سیاره ی زمین، ویژگی های آن

فصل دوم: آب و حیات

فصل سوم: آب در سیارات کوتوله و سیارات

فصل چهارم: اقمار سیارات در منظومه ی شمسی

فصل پنجم: آب در اجرام کوچک منظومه ی شمسی

فصل ششم: آب در سیارات فرا خورشیدی

فصل هفتم: آب در فضای میان ستاره ای و ستاره ها

فصل هشتم: آب از کجا می آید؟

فصل نهم: ضمیمه

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.