بیگ بنگ: این کتاب دقیقا چهار صد قلم معما را در بر می گیرد که می توان از آن میان آوازه خوانی برف، یخ داغ، فیل هایی که غیب می شوند، رنگ های اصلی، غواصان دکارتی، نیروی بالابر، حلقه های دود، بوق های مه، نگه دارنده های آهنربا، موش های پرنده، پاد گرانش، آونگ های شگفت انگیز و … را بر شمرد که اینها فقط معدودی مباحثی اند که در این کتاب خواهید خواند.

book_cover_2افسون فیزیک: معماهای کنجکاوی برانگیز و چالشی فیزیک
نام اصلی: Mad about physics: braintwisters , paradoxes and curiosities
نوشته: کریستوفر پی. یارگوتسکی و فرنکلین پاتر (c. Jargodzki & F. Potter)
ترجمه: بهرام معلمی، مسعود مرادی جورابی
انتشارات: مازیار
موضوع: فیزیک، مسائل متفرقه علمی
انتشار: 1393
تعداد صفحه: 288
قیمت: 15000

گستره ی پرسش ها تمامی حوزه ی فیزیک مرئی را، یعنی پدیده هایی که می توانیم آنها را بدون ابزار تخصصی تحقیقاتی مشاهده کنیم، در بر می گیرد. در سه فصل آخری کند و کاوی پیرامون فیزیک ورزش، علوم زمین و نجوم خواهد شد. در این سه فصل به حد نصاب های پرش ارتفاع، توپ های منحنی، موج برداشتن مسیر گوی گلف، امواج ساحلی، آذرخش و تندر، بار منفی زمین، مسیر حرکت ماه به دور خورشید و اکتشاف های سیاره ای و بسیاری مباحث دیگر پرداخته می شود.

گستره ی معماها از سوال های ساده (مثلا چرا می توانید با فوت کردن ملایم دستتان را گرم، و با فوت کردن شدید به آنها سردشان کنید؟ ) به مسائل موشکافانه ای که مستلزم تحلیل بیشتری اند (مثلا: آجرهایی را چنان روی هم می چینید که قسمتی از هر آجر نسبت به آجر زیری خودش بیرون زده می شود و بدون اینکه بیفتد. آیا آجری می تواند بیشتر از طولش نسبت به لبه ی آجر زیری بیرون زده شود؟ ) دشوار می شود. جواب ها و بیش از سیصد مرجع نیز در این کتاب فراهم آمده و ارائه شده اند که دو سوم حجم کتاب را تشکیل می دهند.

بطوری که از این مثال ها بر می آید، اکثر این معماها حاوی یک عنصر شگفت آورند. در واقع، تعارض ناسازگاری بین حدس و گمان شعور متعارف و استدلال فیزیکی درونمایه ی محوری و اساسی این کتاب به شمار می آید. اینشتین شعور متعارف، عقل سلیم را مجموعه ای از پیش داوری ها توصیف می کرد که تا هجده سالگی کسب شده باشند، و به نظر ما: دست کم در علوم، این شعور متعارف باید پالوده شود و غالبا از آن فراتر رفت نه این که مقدس شمرده و از تعالی و تکامل آن جلوگیری شود. این کتاب بر آن است که با بهره گیری از وضعیت های نتاقض آمیز بنیاد پیش پندارهای فیزیکی را نزد خواننده به تدریج سست کند تا ناسازگاری شناخت نگر به وجود آید و جای آن را بگیرد.

فهرست مطالب:

پیشگفتار
سخنی با خوانندگان
فصل : تغییرات دما
فصل 2: دنیایم را رنگین کن
فصل 3: اسپلیش(شالاپ شولوپ)
فصل 4: پرواز به مانند عقاب
فصل 5: ارتعاشات خوش نوا
فصل 6: قطب های مخالف همدیگر را می ربایند
فصل 7: اجسام متحرک
فصل 8: پلکان آسمان
فصل 9: زندگی در خط سبقت
فصل 10: زاده شده برای دویدن
فصل 11: سومین سنگ [جدا شده] از خورشید
فصل 12: در پهنه ی جهان هستی
پاسخ ها

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. درود. ببخشید میشه چنتا کتاب خوب و جذاب و مهم فیزیک و متا فیزیک بهم معرفی کنید؟