بیگ بنگ: کیهان چیست؟ آیا یک فیلم سینمایی سه‌بعدی است که ما بازیگران ناخواستۀ آن هستیم؟ نویسنده کتاب راز کیهان «هاینتس آر پاگلز» می نویسد، من نمی‌دانم کیهان چیست یا چه هدفی در پیش دارد، اما به‌عنوان یک فیزیک‌دان مانند دیگران علاقه‌مندم که به آن فکر کنم تا شاید آن را درک کنم. فکر می‌کنم کیهان پیامی است که با رمزی به نام رمز کیهانی نوشته شده و وظیفۀ دانشمند است که این رمز را بگشاید.

نام اصلی: The cosmic code : quantum physics as the language of nature
راز کیهان: فیزیک کوانتومی، زبان طبیعت
نوشته: هاینتس آر پاگلز
ترجمه: پرویز قوامی
ناشر: گوتنبرگ
موضوع: فیزیک، کیهان شناسی
سال انتشار: ۱۳۹۶
تعداد صفحه: 312

فیزیک کوانتومی شاخه ای از فیزیک نظری است که با پدیده های فیزیکی در مقیاس میکروسکوپی سر و کار دارد. پایه های فیزیک کوانتومی در نیمه اول قرن بیستم توسط ورنر هایزنبرگ، ماکس پلانک ، لویی دوبروی، نیلز بور، اروین شرودینگر، ماکس برن، پل دیراک، ولفگان پائولی و … نهاده شد. فیزیک کوانتومی بنیادی تر از فیزیک نیوتنی و الکترمغناطیس کلاسیک است و در مقیاس های اتمی و زیراتمی این نظریه ها با شکست مواجه می شوند و در حال آنکه فیزیک کوانتومی می تواند با دقت زیادی بسیاری از پدیده ها را توصیف کند و در تراز انرژی های بسیار پایین اثرهایی را پیش بینی کند که فیزیک کلاسیک از پیش بینی آن ناتوان است. از آرمان های فیزیکدانان قرن بیست و یکم این است که فیزیک کوانتومی را با نظریه نسبیت عام اینشتین که همانا نظریه گرانشی است ادغام کنند، که این به نظریه وحدت بزرگ معروف است. متاسفانه تا امروز ناسازگاری هایی در این روال دیده شده و این برعهده فیزیکدانان بزرگی همچون استیون هاوکینگ است که با تلاش خود در این راه به نظریه وحودت بزرگ یا نظریه همه چیز توفیق یابند.

این کتاب به سه بخش تقسیم شده است. بخش اول، “راه به واقعیت کوانتومی” است که بحث آن درباره پیشرفت نظریه کوانتومی اتمی است. فهم و درک واقعیت کوانتومی نیاز به تغییر دادن واقعیت دیدنی و احساس کردنی به واقعیت آشکار شدۀ دیگری است که تنها از راه نظری می توان آن را درک کرد. جهانی که توسط نظریه کوانتومی تعریف و تفسیر می شود به ذائقه ما آنچنان که فیزیک کلاسیک بود، جور در نمی آید. واقعیت کوانتومی در واقع منطقی است اما قابل تجسم نیست.

بخش دوم کتاب درباره “سفر به درون ماده” است. فیزیکدانان، با گسترش آگاهی و هوشیاری خاص آدمی و با دسترسی به دورترین نقطۀ فضا و فضا به درون ساختار ماده نفوذ می کنند و قلمرویی را کشف می کنند که فراسوی مولکول و اتم است. اتم دارای هسته است. نیروهایی که هسته اتمی را به هم نگه می دارند محصول مجموعه تازه ای از ذرات هستند-، ذراتی که تا آن روز دیده نشده بودند- و آنها را هادرون ها می نامند و اینها به نوبه خود از ذرات بنیادی دیگری تشکیل شده اند که کوارک نامیده می شوند. فیزیکدانان به دورن حوزه کوارک و دیگر ذرات کوانتومی که هر چیزی را در کیهان می توان از آنها ساخت، دست یافته اند. با ابزارهای موجود دانشمندان توانسته اند کوچکترین فاصله های ممکن را اندازه بگیرند و از روی آنها قوانین اسای را کشف کنند، قوانینی که نیروهای طبیعت را به هم متحد می کنند.

درک جهان این ذرات بنیادی مستلزم ادغام نظریه کوانتومی با نظریه نسبیت خاص فضا و زمان اینشتین است. با استفاده از نظریه میدان واحد، فیزیکدانان در پی بازسازی ثانیه اول بیگ بنگ در آغاز زمان هستند که در آن کیهان گوی آتشین چرخانی از کوارک ها و دیگر ذرات کوانتومی بود. همان طور که می دانیم همه چیز از گوی بسیار داغی به وجود آمده است. این پژوهش پاسخگوی این است که چگونه کیهان ما در طی تقارن های شکسته، زاده شد و چگونه به پایان خواهد رسید.

سرانجام در بخش سوم که کوتاه تر است می رسیم و این “راز کیهان” است که درباره طبیعت قوانین فیزیکی و چگونگی کشف آنها توسط فیزیکدان ها صحبت می کند. این قسمت نیز شامل بازتاب ها و اندیشه های شخصی در رابطه با تلاش های متهورانه علمی است- که راه فعالیت های علمی و فناوری، نظام کشف شدۀ کیهان که من آن را راز کیهان می نامم بصورت برنامه ای آماده برای تحول تاریخی در می آید. جهان نوین پاسخگوی اکتشاف های چالش طلبانۀ کوانتوم و کیهان است- اکتشافاتی که به آیندۀ ما شکل می دهند و تصور ما را از واقعیت دگرگون می سازند.

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

خرید پستی این کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه