معرفی کتاب: ستاره شناسی کاربردی

بیگ بنگ: این کتاب اخیرا توسط انتشارات سبزان به چاپ رسیده است. کتاب حاضر سعی دارد ۱۰۱ آزمایش کاربردی را برای درک بیشتر مفاهیم نجومی به علاقمندان این علم آموزش دهد.

cetareshanaci-karbordi10-copyنام: ستاره شناسی کاربردی (شامل ۱۰۱ آزمایش ساده و عملی)
نوشته: جانیکو وانکلیو
ترجمه: نگار نامور یکتا
ناشر: سبزان
موضوع: نجوم و ستاره شناسی
سال انتشار ۱۳۹۵

این کتاب به شما کمک خواهد کرد تا بخش بزرگی از تجربیات هیجان انگیز علمی که در زندگی شما تاثیر دارد را درک کنید و راهنمای شما برای کشف پاسخ پرسشهایی مانند زیر خواهید بود: مرکز ثقل چیست؟ برای چه وضوح و دقت تلسکوپ فضایی هابل بسیار بالا است؟ چرا ناهید بسیار داغ است؟ چه زمانی نپتون خارجی ترین سیاره است؟ سحابی چیست؟ چطور یک سیاهچاله شکل می گیرد؟

پاسخ سوالات و پرسشهای بسیار دیگر با بازیهای بی خطر، لذتبخش و عملی در این کتاب مطرح خواهند شد. اگر خواننده به خوبی آزمایش را بخواند، تمامی مراحل را دنبال کند و از تجهیزاتی که برای هر آزمایش نیاز است، بدون تعویض آن با تجهیزات دیگری، استفاده کند، نتیجه موفقیت آمیزی خواهد گرفت. پیشنهاد این است که آزمایشها به صورت گروهی انجام شوند.

این کتاب دو هدف دارد: نخست اینکه شما را در تمام مراحل ضروری راهنمایی کند تا بتوانید با موفقیت یک آزمایش علمی را به اتمام برسانید؛ دوم آنکه بهترین روش حل مسئله و کشف پاسخ را به شما آموزش دهد. در پایین الگوی استاندارد برای هر آزمایش در این کتاب آورده شده است:

۱- اول بخوانید. قبل از شروع، هر آزمایش را به طور کامل مطالعه کنید.
۲- لوازم مورد احتیاج را جمع آوری کنید. اگر تمامی لوازم مورد نیاز برای هر آزمایش را پیش از شروع آن آماده کنید، هم لذت بیشتری خواهید برد و هم کمتر ناامید می شوید. وقتی مجبور به متوقف کردن آزمایش و گشتن به دنبال وسایل میشوید، تمرکزتان را از دست می دهید و اشتباهتان زیاد می شود.
۳- آزمایش کنید. در انجام آزمایش عجله نکنید. هر مرحله را با دقت دنبال کنید، هیچوقت مرحله ای را جا نیندازید و یا خودتان مرحله ای به آن اضافه نکنید. امنیت مهمترین چیز است. پیش از شروع آزمایش، آن را با دقت بخوانید و سپس دستورها را به خوبی دنبال کنید. در این حالت میتوانید مطمئن باشید هیچ اتفاق غیر منتظرهای روی نخواهد داد.