بیگ بنگ: این کتابی است در مورد بزرگترین انقلاب علمی در تمامی طول تاریخ یعنی نظریه کوانتومی با محوریت یکی از بزرگترین دانشمندان تاریخ یعنی اروین شرودینگر.

126541

کتاب: شرودینگر و انقلاب کوانتومی
عنوان اصلی: ERWIN SCHROL DINGER AND THE QUANTUM REVO LUTION
نویسنده: جان گریبین
ترجمه: جمیل اریایی
انتشارات: شرکت سهامی انتشار
چاپ اول: 1393
قیمت: 19500 تومان

انقلاب کوانتومی به دست بزرگانی چون هایزنبرگ و پل دیراک همراه با بوهر، دوبروی و اینشتین شکل گرفت که جملگی در داستان زندگی علمی شرودینگر نقش ایفاکردند. شاهکار شرودینگر کشف معادله موج کوانتومی بود. شرودینگر مقاله ی مروری جامعی با عنوان نظریه موجی مکانیک اتم ها و مولکول ها نوشت و روز 6 سپتامبر آن را تکمیل و در مجله انگلیسی زبان فیزیکال ریویوز در دسامبر سال 1926 منتشرکرد. مقالات سرنوشت ساز در مجلدی به زبان آلمانی گرداوری شد و در سال 1928 انتشار یافت.طغیان خلاقیت خیره کننده ی بی همتایی در علم بود که از شرودینگر سر میزد و تنها خلاقیت آلبرت اینشتین در سال به یادماندنی 1905 می توانست با ان برابری کند. نکته جالب اینکه شرودینگر کتابی با عنوان حیات چیست؟ نوشت که فرانسیس کریک و جیمز واتسون به طور مستقل گفته اند این کتاب بر تحقیقات آنها به کشف  DNA انجامید.

شرودینگر پرسش هایی چون قانون طبیعت چیست؟ را نیز مطرح کرد و این که آیا جهان در اصل قطعی و قابل پیشگویی است یا نه؟ او شعر هم می سرود و کتابی درباره ی علم و فلسفه یونان باستان نوشت. تلاش او مثل دیگر فیزیکدانان چون اینشتین در یافتن نظریه وحدت یافته فیزیک نافرجام ماند. اما دانشجویان فیزیک همه نسل ها، شرودینگر را از معادله ای می شناسند که نام او را یدک می کشد و بی شمارند دیگرانی که از باطلنمای گربه ی شرودینگر با نام او اشنا هستند.

فهرست مطالب

مقدمه: این علم موشک نیست
فصل 1: پسرقرن نوزدهمی
فصل 2: فیزیک قبل از شرودینگر
فصل 3: مرد قرن بیستمی
فصل 4: نخستین انقلاب کوانتومی
فصل 5: حرمت بی کم کاست سوئیسی
فصل 6: مکانیک ماتریسی
فصل 7: شرودینگر و دومین انقلاب کوانتومی
فصل 8: لحظه ی بزرگ در برلین
فصل 9: پیدایش گربه کوانتومی
فصل 10: آنجا، و بازگشت دوباره
فصل 11: شادترین سالهای زندگانی من
فصل 12: حیات چیست؟
فصل 13: بازگشت به وین
فصل 14: میراث علمی شرودینگر
پس درآمد: نسل های کوانتومی

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه