بیگ بنگ: این کتاب درآمدی بر ایده ها، روش ها و نتایج کیهان شناسی است. موضوع کیهان شناسی همه ی چیزهایی است که وجود دارند. کل سامانه ی اجرامی که عالم را تشکیل می دهد، چیزهایی خیلی بزرگ و خیلی کوچک از مقیاس نجومی ستاره ها و کهکشان ها تا دنیای میکروسکوپی ذرات بنیادی زیادی را شامل می شود. بین این دو واحد سلسله مراتبی از ساختارها و الگوهای پیچیده قرار دارد که از تاثیر متقابل ماده و انرژی نتیجه می شود. در میان همه ی اینها است که خود ما جا داریم.

book__cover10

کیهان شناسی
نام اصلی: Cosmology: a very short introduction
نوشته: پیتر کولس (Peter Coles)
ترجمه: فیروز آرش
انتشارات: فرهنگ معاصر
موضوع: کیهان شناسی
انتشار: 1391
قیمت: 4500

هدف کیهان شناسی آن است که همه ی پدیده های فیزیکی شناخته شده را در یک چارچوب سازگار جای دهد. این هدف بلند پروازانه است و هنوز هم شکاف های چشمگیری در دانش ما باقی است. با این حال ، پیشرفت به اندازه ای سریع بوده است که خیلی از کیهان شناسان آن را نوعی «عصر طلایی» می پندارند. نویسنده این کتاب با رویکردی کم و بیش تاریخی چگونگی تحول کیهان شناسی و تحول آن را شرح داده است، چگونه در این مسیر رشته های مفهومی متفاوتی در کنار هم چیده شده و چگونه با پیشرفت های فناوری، راه های نوین کاوش گشوده شده اند.

از نظر نویسنده اینک زمان خوبی برای نوشتن چنین کتاب است. اتفاق نظری که کم کم درباره ی شکل و توزیع ماده و انرژی در عالم پدید می آید، حاکی از آن است که شاید فهم کامل آن در دسترس باشد. اما هنوز معماهای جالب توجهی به جا مانده اند. اگر درسی از تاریخ آموخته باشیم، این است که باید در انتظار شگفتی ها بود.

فهرست مطالب

فصل اول: تاریخچه ی کوتاه

فصل دوم: اینشتین و بقیه داستان

فصل سوم: اصول اولیه

فصل چهارم: عالم در حال انبساط

فصل پنجم: مهبانگ

فصل ششم: چه بر سر عالم می آید؟

فصل هفتم: ساختارهای کیهانی