بیگ بنگ: عالم چگونه شگل گرفت؟ پديده‌هايي چون ستارگان و كهكشان‌ها چگونه به وجود آمدند؟ در سال‌هاي اخير درك دانشمندان از اين مسائل ژرف به طرز خيره‌كننده‌اي فزوني يافته و علاقه‌مندان به مباحث كيهان‌شناسي را به وجد آورده است. اين كتاب شرحي است روشن و آگاهي‌بخش درباره كيهان‌شناسي معاصر كه براي خوانندگان عام به نگارش درآمده است. نويسنده جزئيات راه‌گشا را ناديده نمي‌گيرد و از توضيح و تبيين مفاهيم بنيادي دريغ نمي‌ورزد. در عين حال كتاب را به گونه‌اي نوشته است كه خواننده شور و هيجان اين علم را در خود احساس مي‌كند، علمي كه با گام‌هايي شتابان به پيش مي‌رود.

4a9d3bcd9262cddd8528bc81e944a6db

پس از نخستين سه دقيقه، حكايت عالم ما
After The First Three Minutes, The Story Of Our Universe

نويسنده: ت. پادمانابان (Padmanabhan, Thanu)
مترجمان: دكتر محسن شادمهري، فاضله خواجه نبي
انتشارات: ققنوس
موضوع: کیهان شناسی، ستاره شناسی
چاپ پنجم، 1389
تعداد صفحه:270

تانو پادمانابان٬ نویسنده‌ی هندی این کتاب٬ یکی از غول‌های کیهان‌شناسی مدرن است که بیش از ۱۰ جایزه‌ی معتبر بین‌المللی را در کارنامه‌ی خود دارد و بیش از ۲۳۰ مقاله‌ی معتبر علمی چاپ کرده است. او در کتاب «پس از نخستین سه دقیقه» به زبانی ساده و شیوا پدیده‌های گوناگون عالم را توضیح می‌دهد و هر کجا نیاز به پیش‌زمینه باشد از آن دریغ نخواهد کرد. شاید این کتاب را بتوان کیهان‌شناسی بدون فرمول نامید. کتابی که سفر خود را از اعماق ماده٬ هسته‌ی اتم‌ها٬ الکترون‌ها و پروتون‌ها آغاز می‌کند و به سوی بزرگ‌ترین ابعاد عالم٬ کهکشان‌ها٬ خوشه‌های کهکشانی و ابرخوشه‌های کهکشانی ادامه می‌دهد. در این میان از پدیده‌های شگفت‌انگیزی همچون سیاهچاله‌ها٬ ماده‌ی تاریک٬ انرژی تاریک٬ ستاره‌های نوترونی و ابرنواخترها و غیره به تفصیل درخوری٬ سخن به میان خواهد آمد و سرانجام سفر این کتاب در دنیایی پُر از پرسش‌های بی‌پاسخ به پایان خواهد رسید. پادمانابان٬ در پیشگفتار کتاب چنین نوشته است:

«کیهان شناسی و شناخت ما از این که چگونه ساختارهایی نظیر کهکشان ها شکل گرفته اند طی دو دهه اخیر به شکل قابل ملاحظه ای بسط و گسترش یافته است. همراه با این پیشرفت شاهد افزایش آگاهی عمومی درباره نجوم و کیهان شناسی هستیم که بدون شک بخشی از این نگرش ناشی از مطبوعات و سایتهای علمی است. در چنین شرایطی، مسلما کتابی که تفکر رایج در کیهان شناسی را به شکلی قابل درک برای عموم ارائه کند، مطلوب خواهد بود. این کتاب قصد دارد توصیفی بدون ریاضیات از کیهان شناسی برای خواننده عام، در سطح مقالات مجلات نیوساینتیست و ساینتیفیک امریکن، عرضه کند. خواننده متوسط چنین مجلاتی نباید مشکلی با این کتاب داشته باشد.»

After-the-first-three-minutes

فهرست مطالب

1 – معرفي عالم
2 – ماده، تابش و نيروها
3 – مشاهده عالم
4 – شناخت عالم
5 – عالم در حال انبساط
6 – شكل‌گيري كهكشان‌ها
7 – عالم در قرمزگرايي بالا
8 – پرسش‌هاي بي‌پاسخ

ضميمه
منابعي براي مطالعه بيشتر

خواندن اين كتاب بسياز زيبا و فوق‌العاده را به دوستان علاقه‌مند به علم و به خصوص علوم ستاره‌شناسي پیشنهاد می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه