بیگ بنگ: می دانم چه فکر می کنید، می پرسید که « مگر اینشتین آرایشگر هم داشت؟» عکس هایش را دیده اید؟ درست است؛ و کاملا آشکار است که این دانشمند بزرگ برای پروراندن محتویات درون کله اش وقت بیشتری صرف کرد تا چیزهای بیرون آن.اما درون مایه ی این کتاب درباره ی آرایشگران نیست و حتی مطلب زیادی راجع به اینشتین هم در آن نخواهید یافت. (نام او فقط 4 بار در این کتاب می آید). این کتابی با مضمون گپ و اختلاط علمی است، از آن نوع چیزهایی که می بایستی اینشتین درباره ی آنها با آرایشگرش گفتگو می کرد- چیزهای ساده ای که ممکن است در نزد این دانشمند بزرگ از بدهیات بوده باشد. اما دیگران در هنگام روبرو شدن با آن به سرگیجه می افتند و شگفت زده می شوند.

en1اینشتین به آرایشگرش چه گفت: پاسخ های علمی به بیشتر سوالات روزمره
نام اصلی: What Einstein told his barber: more scientific answers to everyday questions
نوشته: رابرت ل.ولک (Robert L. Wolke)
ترجمه: بهارم معلمی
انتشارات: مازیار
موضوع: علوم، مسائل متفرقه علمی
چاپ سوم: 1390
تعداد صفحه: 320

 کتاب های علم برای سرگرمی فراوانی برای خوانندگان جوان منتشر می شود. اما فقط آنها نیستند که می خواهند بدانند «چرا» یا «چگونه». کنجکاوی نه با بلوغ خاتمه می یابد و نه شادی و لذت حقیقی فهم علت رویدادها پایانی دارد و با همه ی این احوال، همین که از مطالب علمی و درسی فارغ شدیم با کتاب های اندکی برای مخاطبانی از هر سن و سال روبرو می شویم که این مخاطبان صرفا نسبت به پیرامونشان در زندگی روزمره کنجکاوند و از کسب اطلاعات درباره ی علت رویدادها خشنود می شوند و لذت می برند. این کتاب از آن نوع است.

ممکن است خود را متقاعد کرده باشید که علم ربطی به شما ندارد، که ذاتا چیز سختی است و اگر قرار باشد در این زمینه ها سوالی بپرسید، پاسخ آن خیلی فنی و تخصصی و پیچیده تر از آن خواهد بود که آن را بفهمید؛ از این رو از پرسیدن چشم پوشی می کنید. ممکن است به این علت به این نتایج رسیده باشید که در درس های علوم در مدرسه یا صرفا از داستان های علمی روزنامه ها و مجلات و از مطالب علمی تلویزیون، تجربیات تلخ و ناگواری اندوخته اید. این داستان ها بنا بر ماهیت شان قطعا باید فنی و پیچیده باشند، زیرا در خصوص آخرین کشفیات دانشمندان پیشرو هستند. به هر حال هر چیزی که می بینید، می شنوید و حس می کنید، علم است و لازم نیست که اینشتین یا حتی یک دانش پیشه باشید که بخواهید بدانید چرا این چیزها را می بینید، می شنوید و حس می کنید، زیرا در اکثر موارد توضیحات به نحو شگفت آوری ساده و حتی مایه ی سرگرمی و باعث تفریح هستند.

فهرست مطالب:

1 – حرکت و تکان
2- اینجا را نگاه کن
3- ماده ی داغ
4- زمین زیر پای ما
5- آسمان بر فراز سر ما
6- همه چیز نمناک است
7- ماده و چیزها

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.