بیگ بنگ: کتاب «بنیانی علمی برای جهان عقلانی» نوشته پل دیویس، یکی از مجموعه کتاب هایی است که از سوی نشر گمان به انتشار رسیده و سعی دارد مباحث فلسفی مطرح برای عموم را به زبان غیرفنی و ساده مطرح کند.

imagehandler.aspxبنیانی علمی برای جهان عقلانی
نام اصلی: The mind of God: the scientific basis for a rational world
نوشته: پل دیویس (Paul Davise)
ترجمه: محمد ابراهیم محجوب
انتشارات: گمان
موضوع: کیهان شناسی، فلسفه علم
چاپ دوم: ۱۳۹۳

پل دیویس در پیشگفتار کتاب می گوید: « در کودکی با «چرا»هایم پدر و مادرم را به ستوه می‌‏آوردم. چرا نباید بروم بیرون بازی کنم؟ ممکن است باران بیاید. چرا ممکن است باران بیاید؟ چون هواشناسی گفته. چرا گفته ممکن است باران بیاید؟ چون توفانی از فرانسه به این‌‏سو می‏‌آید. چرا، چرا، چرا…؟ این بازجویی‏‌های بی‌‏امان، با پاسخی از سر درماندگی پایان می‌‏گرفت: «چون خدا این طور خواسته، ختم کلام!» چنین بود که کشف کردم (البته بیشتر از روی ملال تا موشکافی فلسفی) که تبیین یک حقیقت یا وضعیت، خودش نیازمند تبیین است، و این زنجیره شاید تا بی‏‌نهایت ادامه یابد. من از آن زمان تا کنون گرفتار این کشف کودکانه‌‏ام. آیا به ‏راستی ممکن است زنجیره تبیین، در خدا یا یک اَبَرقانون طبیعی متوقف شود؟ اگر چنین باشد، این اَبَرتبیین خودش بی‌‏نیاز از تبیین خواهد بود؟ در یک کلام، آیا می‌‏شود به این «ختم کلام» رسید؟

در روزگار دانشجویی بسیار شاد شدم وقتی دیدم علم چه قدرتی در دادن پاسخ‏های قاطع به پرسش‏های ما درباره جهان دارد. توانایی علم در تبیین چیزها چنان شگفت‌‏انگیز است که دیدم چه آسان می‌‏توان باور کرد که اگر منابع لازم فراهم باشد، همه اسرار کیهان را می‏‌توان آشکار ساخت. با این‏‌همه، خارخارِ «چرا، چرا، چرا…؟» بار دیگر پیدا شد. در انتهای این طرح تبینی شکوهمند چه چیزی قرار دارد؟ آیا مقامی نهایی وجود دارد؟ اگر چیزی در آن انتها قرار دارد خودش از کجا آمده است؟ »

مضمون محوری که نویسنده در این کتاب کاویده، این است که از رهگذر علم انسان ها می توانند بخشی از راز جهان را دریابند. انسان از طریق علم بخشی از راز جهان را گشوده است. این که چرا باید چنین باشد، این که چرا نوع بشر باید حامل آن نور عقلانیتی باشد که کلید جهان را فراهم می آورد، معمایی است ژرف. با این همه، ما فرزندان کائنات، ما ذرات زنده وار غبار کیهانی، می توانیم درباره سرشت همان کائنات بیندیشیم، حتی تا آنجا که بتوانیم سرکی به قواعدی بکشیم که کائنات براساس آنها می چرخد. این که ما چگونه به این بعد کیهان پیوند خورده ایم، راز درون پرده است. در عین حال، این پیوند قابل انکار نیست.

فهرست مطالب:

فصل 1: عقل و عقیده

فصل 2: آیا جهان می تواند خود را بیافریند؟

فصل 3: قوانین طبیعت چیستند؟

فصل 4: ریاضیات و واقعیت

فصل 5: جهان های واقعی و جهان های مجازی

فصل 6: راز ریاضی

فصل 7: چرا جهان چنین است که هست؟

فصل 8: جهان صانع