بیگ بنگ: مریخی عنوان کتابی است که این روزها از سوی بسیاری از علاقه‌مندان دنیای علم و فناوری و همچنین علاقه‌مندان به داستان‌های علمی- تخیلی مورد توجه قرار گرفته است.

indexنام اصلی: The Martian
نوشته: اندی وییر(Andy Weir)
ترجمه: ‌حسین شهرابی
انتشارات: کتابسرای تندیس
موضوع: داستان علمی- تخیلی
سال انتشار: 1394
تعداد صفحه: 416

داستان این کتاب از این قرار است که سومین گروه فضانوردان ناسا برای انجام مأموریتی شصت‌روزه بر سطح سیاره‌ مریخ فرود آمده‌اند؛ اما در روز ششم، طوفان شنی شدیدی رخ می‌دهد که باعث می‌شود خدمه در نهایت عجله مریخ را ترک کنند. در این‌ میان، یکی از فضانوردان گروه به نام مارک واتنی آسیب می‌بیند و فضانوردان دیگر تصور می‌کنند که او مرده و جسدش در طوفان گم‌ شده است.

طبق قوانین پرواز، فضانوردان اجازه ندارند به دنبال جسد او بروند و او را سوار سفینه کنند. در نتیجه دیگر فضانوردان، مارک واتنی را رها می‌کنند و از مریخ می‌روند؛ اما مارک زنده است و به‌ این‌ ترتیب بر روی مریخ تنها می‌ماند. تا آمدن گروه بعدی فضانوردان چهار سال زمان مانده، اما مارک کمتر از یک سال جیره‌ غذایی دارد و هیچ ارتباط مخابراتی هم با زمین ندارد.

در فیلم مریخی "مت دیمون" نقش فضانوردی به نام “مارک واتنی” را بازی می کند.
در فیلم مریخی “مت دیمون” نقش فضانوردی به نام “مارک واتنی” را بازی می کند.

مارک واتنی که گیاه‌شناس و مهندس مکانیک این مأموریت فضایی است باید با استفاده از هوش و توانایی‌های فنی خود در این سیاره زنده بماند. او مثل رابینسون کروزوئه است؛ اما برخلاف آن داستان مشهور باید به الطاف علم تکیه کند و برخلاف کروزوئه که باید با طبیعت آشتی می‌کرد او باید بر طبیعت خشن پیروز شود. ریدلی اسکات، کارگردان برجسته سینمای هالیوود پس از مطالعه این کتاب بر مبنای این داستان فیلمی ساخت و این فیلم هم اکنون در پرده ی سینما اکران شده، که با استقبال علاقمندان به علم روبرو شده است.

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه